n4130 Pedagogická praxe 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2020
Rozsah
90 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ondřej Janák, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Lucie Grajciarová (pomocník)
Mgr. Tereza Králová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (pomocník)
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (pomocník)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
np4123 Didaktika gymnastiky || nk4123 Didaktika gymnastiky
Předpokladem pro plnění předmětu je úspěšné absolvování předmětů Úvod do pedagogické praxe a Pedagogická praxe I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem Pedagogické praxe II je orientace v praktické i teoretické oblasti středního školství, aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi, seznámení s administrativními úkoly konkrétní střední školy, prohloubení kompetencí analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces a příprava, realizace a reflexe různých typů vyučovacích jednotek pod vedením cvičných učitelů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
- orientace v praktické i teoretické oblasti středního školství
- aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi
- pracovat se školní dokumentací na střední škole (katalogové a osobní listy, třídní výkazy, třídní knihy, vysvědčení, žádosti o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu, školní vzdělávací program atd.)
- na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, připravit a řídit různé typy vyučovacích jednotek a ověřit si své vzdělávací a výchovné schopnosti a dovednosti
Osnova
  • 1. student absolvuje dva týdny souvislé praxe na SŠ v místě bydliště, pro studenty kombinované formy možnost průběžného plnění,
  • 2. student vyučuje 14 vyučovacích jednotek tělesné výchovy,
  • 3. hospituje u cvičného učitele,
  • 4. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek,
  • 5. písemně připravuje a plánuje učivo,
  • 6. formuluje výchovné a vzdělávací cíle,
  • 7. vhodně motivuje žáky,
  • 8. volí odpovídající organizační formy a metody výuky, vhodné didaktické prostředky, řeší kázeňské problémy,
  • 9. pracuje se základní pedagogickou dokumentací.
Literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. 1996. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 107 s. ISBN 80-85783-21-5. 1998. info
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Učební dokumenty pro gymnázia : učební plány, učební osnovy (denní studium, studium při zaměstnání) : osmiletý studijní cyklus : čtyřletý studijní cyklus. 1. vyd. Praha: Fortuna. 205 s. ISBN 80-7168-659-X. 1999. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 145 s. ISBN 8024404443. 2002. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum. 171 s. ISBN 8071846597. 1998. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum. 178 s. ISBN 8024609738. 2005. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus. 38 s. ISBN 80-7041-184-8. 2000. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum. 82 s. ISBN 8024605155. 2002. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido. 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. 2002. info
  • [1] Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 135 s. ISBN 80-85783-55-X. 2005. info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI. 171 s. ISBN 9788073573737. 2008. info
Výukové metody
domácí teoretická příprava a praktická výuka na střední škole.
Metody hodnocení
- písemné přípravy na vyučovací jednotky včetně zásobníku cviků pro průpravnou a závěrečnou částí vyučovací jednotky, připomínkované cvičným učitelem
- požadovaná pedagogická dokumentace
- hodnocení studenta na souvislé praxi
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.