nk019 Sportovní edukace II

Fakulta sportovních studií
jaro 2006
Rozsah
16/40. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Cacek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Lajkeb, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Josef Michálek, CSc. (přednášející)
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Dagmar Šimberová (přednášející)
Mgr. Martin Vilím, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předmět základní znalosti a dovednosti, získané v Bc. studiu. Poskytuje sumaci poznatků a dovedností se zaměřením na vlastní technické prostředky vybraných úpolových sportů a metodiku jejich vyučování s ohledem na školní tělesnou výchovu ve druhém i třetím stupni.
Osnova
  • Přednášky 1. Úvod do problematiky: geneze, kulturněhistorické východiska, hlavní mezníky, úpoly v soustavě sportu, systematika úpolů. 2. Místo úpolů v systému školní tělesné výchovy: obsah úpolů v prvním a ve druhém stupni základních škol a na středních školách. Úpoly a pohybové hry. 3. Průpravné úpoly: Struktura, základní úpolová technika, základní úpoly a jejich využití ve školní TV (pro rozvoj koordinačních a kondičních dovedností, úpolové sporty, sebeobranu, neúpolové sporty). Biomechanika základní úpolové techniky. 4. Úpolové sporty: Struktura, teorie jednotlivých úpolových sportů (aikidó, džúdó, karate). Úpolové sporty ve světovém sportovním hnutí. Úpolové sporty ve školní tělesné výchově. 5. Bojová umění: Rozdělení a vztah k úpolům. Filozofie a geneze bojových umění v různých kulturách. Psychofyzické principy v bojových uměních (čchi/ki, jin-jang, ...). Bojová umění a agresivita (sociálně patologické jevy a jejich řešení). 6. Sebeobrana: jako aplikace úpolů. Mládež a sebeobrana, násilí a zneužití síly. Verbální sebeobrana, metody předcházení konfliktním (sebeobranným) situacím. Taktika sebeobrany, úvod do právní úpravy nutné obrany. 7. Determinanty didaktiky úpolů: Fylogeneze, ontogeneze pohybu, sociální a psychologické faktory. Zásady bezpečnosti výuky úpolů. 8. Rozvoj pohybových schopností: Metodika rozvoje pohybových schopností (zejména koordinačních) prostředkami úpolů. 9. Úpolové pohybové dovednosti: Nácvik a výkon úpolových dovedností. Metodika nácviku technik úpolových sportů, aplikace motorického učení v úpolech. 10. Zvláštnosti výuky dětí a mládeže: obsah, prostředky, metody, formy výuky úpolů na prvním stupni základních škol, druhém stupni základních škol, na středních školách. Cvičení 11. Úvod do problematiky (úpolové sporty a sebeobrana ve školní TV), metodika nácviku pádové techniky, pádové techniky v neúpolových sportech (sportovní hry...) a. pád vpřed s převratem bez zaražení b. pád vzad s převratem bez zaražení c. pád vpřed bez převratu bez zaražení d. pád vpřed s převratem se zaražením e. pád stranou se zaražením f. pád vzad se zaražením 12. Džúdó: kesa gatame(základní technika, úniky a řízený boj), ogoši, osoto gari, ippon seoi nage (základní technika) 13. Džúdó: kata gatame, waki gatame (základní technika), ogoši, osoto gari, ippon seoi nage (technika za pohybu) 14. Džúdó: řešení modelových sebeobranných situací s použitím džúdó (úchop za zápěstí, úchop za rameno, přímý úder, obtěžování ze strany, objetí ze zadu, atd.) 15. Karate: bojový postoj, čoku cuki (seiken a teišo, základní technika na místě), mae geri, mawaši geri (základní technika), nagaši uke, age uke (základní technika) 16. Karate: gjaku cuki, oi cuki (s přemístěním), mae geri, mawaši geri (za pohybu, cvičení s partnerem), nagaši uke, age uke (cvičení s partnerem) 17. Karate: řešení modelových sebeobranných situací s použitím karate (přímý úder, přímý kop , kop ze strany, objetí ze zadu, atd.) 18. Aikidó: aihanmi katate dori (ikkjó (ura), nikjó, irimi nage), džódan cuki (irimi nage) 19. Aikidó: gjaku hanmi katate dori (tenči nage, šihó nage), aihanmi katate dori (šihó nage) 20. Aikidó: uširo rjóte dori (sankjó, kote gaeši), uširo tekubi žime (sankjó) 21. Úpolové sporty v práci s agresivitou, filozofie pohybu bojových umění v řešení konfliktních situací. 22. Metodické výstupy studentů, aplikace poznatků a dovedností ve školní tělesné výchově. Studenti kombinovaného studia předloží písemnou přípravu pro vybranou techniku z každého úpolového sportu v struktuře: Popis technického prostředku Kondiční a koordinační předpoklady Průpravná cvičení Nácvik technického prostředku Uzlové body, nejčastější chyby a jejich odstraňování
Literatura
  • REGULI, Zdenko. Úpolové sporty (distanční studijní text). Brno: Masarykova univerzita, 2005, 133 s. ISBN 80-210-3700-8. info
  • REGULI, Zdenko. Aikidó: Průvodce pro žáky i učitele. Bratislava: Cad Press, 2003, 223 s. ISBN 80-88969-08-5. info
  • ĎURECH, Miroslav, Boris MLSNA, Fedor ČUPERKA, Ivan PLAŠTIAK, Zdenko REGULI a Lucia ŠIDLÍKOVÁ. Úpoly. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000, 62 s. ISBN 80-223-1381-5. info
Metody hodnocení
Teorie: Ústní zkouška podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů. Okruhy ke zkoušce z teorie a didaktiky úpolů: 1. Vývoj úpolů ve světě i v Čechách. Hlavní mezníky, kulturněhistorické východiska. 2. Úpoly v soustavě sportu, systematika úpolů (Tyrš, i současná taxonomie). 3. Místo úpolů v systému školní tělesné výchovy: obsah úpolů v prvním a ve druhém stupni základních škol a na středních školách. 4. Úpoly a pohybové hry. Hra jako forma cvičení úpolů. Pohybové hry s prvky průpravných úpolů. 5. Průpravné úpoly, jejich struktura: základní úpolová technika, její využití ve školní TV. Biomechanika základní úpolové techniky. 6. Průpravné úpoly, jejich struktura: základní úpoly, jejich využití ve školní TV a v neúpolových sportech. 7. Systematika úpolových sportů, struktura, teorie jednotlivých úpolových sportů (aikidó, džúdó, karate). 8. Úpolové sporty ve světovém sportovním hnutí. Úpolové sporty ve školní tělesné výchově. 9. Bojová umění, rozdělení a vztah k úpolům. Filozofie a geneze bojových umění v různých kulturách. Psychofyzické principy v bojových uměních (čchi/ki, jin-jang, ...). Bojová umění a agresivita (sociálně patologické jevy a jejich řešení). 10. Sebeobrana jako aplikace úpolů. Mládež a sebeobrana, násilí a zneužití síly. Verbální sebeobrana, metody předcházení konfliktním (sebeobranným) situacím. Taktika sebeobrany, úvod do právní úpravy nutné obrany. 11. Determinanty didaktiky úpolů: Fylogeneze, ontogeneze pohybu, sociální a psychologické faktory. 12. Zásady bezpečnosti výuky úpolů. 13. Metodika rozvoje kondičních pohybových schopností prostředkami úpolů. 14. Metodika rozvoje koordinačních pohybových schopností prostředkami úpolů. 15. Nácvik a výkon úpolových dovedností. Metodika nácviku technik úpolových sportů, aplikace motorického učení v úpolech. 16. Didaktická omezení a dynamizace nácviku úpolových dovedností. 17. Obsah, prostředky, metody, formy výuky úpolů na prvním stupni základních škol 18. Obsah, prostředky, metody, formy výuky úpolů na druhém stupni základních škol 19. Obsah, prostředky, metody, formy výuky úpolů na na středních školách. Praxe: a. Praktický test z vybraných technik úpolových sportů a základů sebeobrany podle rozpisu osnovy. b. Metodický výstup: nácvik vybrané techniky úpolových sportů podle algoritmu: Popis technického prostředku Kondiční a koordinační předpoklady Průpravná cvičení Nácvik technického prostředku Uzlové body, nejčastější chyby a jejich odstraňování
Další komentáře
Studijní materiály
Didaktika atletiky (0/2), T a D plaveckých sportů (1/1), Zkouška z lyžování, T a D úpolů (1/1), Pohybová skladba (0/1).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.