nk2002 Psychologie pro učitele

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 26. 10. 8:00–10:30 B11/235, Pá 9. 11. 10:30–12:10 B11/236, Pá 7. 12. 14:40–16:20 B11/335
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2002/01: Pá 16. 11. 8:00–9:40 E34/225 - seminární místnost, Pá 23. 11. 16:45–18:25 E34/203 - seminární místnost, Pá 14. 12. 8:00–10:30 B11/335
Předpoklady
(! np005 Společenské vědy V ) && ! NOW ( np005 Společenské vědy V )
znalost obecné psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty informacemi potřebnými pro pedagogickou praxi – vývojová psychologie, teorie učení a strategie efektivního učení, ožehavá témata jako šikana, stres učitele, odměny a tresty aj.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude studující schopen
- pochopit základní pojmy a principy pedagogického působení (intervenčních programů) na jedince všech populačních skupin, a to včetně teorií výchovy a vzdělávání a jejich uplatnění v praxi
- definovat a analyzovat výchovně vzdělávací postupy v prostředí běžném, speciálním či inklusivním
- chápat výchovně vzdělávací konsekvence v různých typech edukativního prostředí a aplikovat je do praxe
- vlastní sebereflexe v edukativním prostředí
Osnova
  • Otázky z vývojové psychologie
  • Definice vývoje, periodizace vývoje, charakteristika jednotlivých vývojových období od prenatálního až po stáří
  • Problematika učení v jednotlivých obdobích
  • Psychologie vyučování a výchovy – výchova, styly výchovy a výchovné metody
  • Rizika některých výchovných metod
  • Teorie učení, styly učení, podmínky pro učení
  • Konstruktivismus a učení
  • Psychologické aspekty učitelství, osobnostní kompetence učitele
  • Specifika učitelství tělesné výchovy (osobnost učitele TV, role učitele TV, praktické dovednosti, postavení učitele TV ve škole, specifika hodnocení, motivace a specifické vztahy)
  • Komunikace s žákem a rodiči
  • Zvládání třídy
Literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývojová psychologie. Brno, 2003, 84 s. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
přednášky, samostudium.
Metody hodnocení
případová studie (písemná prezentace), 80% účast na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/nk2002