nk2004 Didaktika tělesné výchovy

Fakulta sportovních studií
jaro 2019
Rozsah
7/7/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (přednášející)
Alena Marečková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Pá 22. 3. 15:30–17:10 B11/306, Pá 3. 5. 15:30–17:10 B11/235, Pá 17. 5. 15:05–16:45 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
nk2004/01: Pá 22. 2. 15:55–17:35 E34/203 - seminární místnost, Pá 1. 3. 15:05–17:35 B11/235, Pá 17. 5. 17:10–19:40 B11/236, J. Sliacky
Předpoklady
(! np011 Kinantropologie ) && ! NOW ( np011 Kinantropologie )
základní znalosti z předmětu Didaktika tělesné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Didaktika tělesné výchovy je nadstavbový předmět, který doplňuje praktické didaktiky jednotlivých sportovních odvětví o teoretický základ. Cílem předmětu je osvojení poznatků o edukačním procesu v tělesné výchově a jeho složkách, které tvoří edukátor, edukant, podmínky a vlastní obsah výuky. Na základě teoretických poznatků je důležité, aby studenti pochopili základní principy didaktiky TV a mohli je prakticky aplikovat při výuce tělesné výchovy.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy
- orientovat se v edukačním procesu
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace
- dokáže plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově
- rozvíjet ještě více své diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Osnova
  • 01. Vývoje tělesné výchovy na našich školách
  • 02. Didaktika tělesné výchovy
  • 03. Výzkum v didaktice tělesné výchovy
  • 04. Reforma školství;
  • 05. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty
  • 06. RVP a ŠVP
  • 07. Současné pojetí školní TV
  • 08. Edukace jako proces
  • 09. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové schopnosti a dovednosti
  • 10. Edukant – motivace k učení
  • 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie
  • 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady
  • 13. Cíle školní TV
  • 14. Podmínky a obsah školní TV
  • 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV
  • 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV
  • Inovace: Koncepce a význam diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Literatura
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
  • Aktuální témata didaktiky školní tělesné výchovy
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže : [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 120 s. ISBN 9788024736723. URL info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 325 s. ISBN 9788024727424. URL info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 230 s. ISBN 9788024728575. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 117 s. ISBN 9788073673888. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2008, 160 stran. ISBN 9788024717180. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 98 s. URL info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 191 s. ISBN 8072547127. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 157 stran. ISBN 802470885X. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 298 stran. ISBN 8072546244. info
  • BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2004, 208 s. ISBN 80-86642-14-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
1. Teoretická příprava formou seminářů a přednášek
2. Prezentace studentů
3. Skupinová diskuse
4. Seminární práce
Metody hodnocení
Hodnoceno prostřednictvím poznámkových bloků:
- powerpointová prezentace
- seminární práce
- docházka
- výstupní písemný test ke zkoušce
- ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/jaro2019/nk2004