nk2038 Aplikovaná tělesná výchova

Fakulta sportovních studií
podzim 2014
Rozsah
0/7. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kristýna Honková (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk2038/01: Pá 10. 10. 9:30–11:00 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 17. 10. 11:45–13:15 E34/119 - univerzální tělocvična, Pá 24. 10. 14:45–17:00 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
nk2038/02: Pá 24. 10. 10:15–12:30 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 31. 10. 8:00–9:30 E34/118 - pohybová tělocvična, Pá 7. 11. 11:45–13:15 E34/118 - pohybová tělocvična, A. Skotáková
Předpoklady
Student nesmí mít splněn předmět np 1038 nebo nk 1038
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami,o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
Osnova
  • Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. Tělesné postižení - charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku,handbiky, tanec tělesně postižených) Mentální postižení- charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) Autismus - charakteristika, možnosti vzdělávání,vhodná cvičení. Zrakové postižení- charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba). Sluchové postižení - charakteristika. Cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. Narušená komunikační schopnost - charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. ADHD, ADD - didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení. Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
  • • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
  • JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
Výukové metody
Praktická cvičení
Úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury
Kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně 0/1 - cvičení. Požadavky k ukončení - aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace:

Inovace spočívá ve změně náročnosti předmětu. Výuka bude více orientována na získávání praktických zkušeností v oblasti výchovy a vzdělávání osob se zdravotním postižením. Studenti budou členy organizačního týmu, budou se podílet na přípravě a realizaci sportovní akce pro osoby se zdravotním postižením (závod, soutěž, turnaj apod. - dle aktuální situace). Akce bude realizována na základě teoretických znalostí a s využitím praktických zkušeností z předmětu Aplikovaná tělesné výchova. Časová náročnost bude různá dle typu akce, lektor podřizuje teoretické znalosti účastí na projektu. Teoretická východiska budou předávána jinými metodami než přímou praktickou výukou, budou prezentována ve výukových materiálech formou e-learningu pro podporu samostudia.

Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz s krátkými videozáznamy k jednotlivým handicapům

Kategorie e-learningu: 3

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.