np1075 Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově

Fakulta sportovních studií
jaro 2008
Rozsah
1/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Vít, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D.
Předpoklady
(! nk019 Sportovní edukace II ) && !NOW( nk019 Sportovní edukace II )
Student - Zná systematiku průpravných úpolů a umí charakterizovat jednotlivé skupiny cvičení - Orientuje se v základních historických meznících úpolových sportů - Dovede předvést průpravné úpoly (základní úpoly, základní úpolovou techniku) - Dovede předvést 6 pádových technik do všech směrů
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu student: - zná a umí vysvětlit systematiku úpolů - dovede popsat systematiku technických prostředků úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - dovede předvést základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - umí terminologicky správně a odborně popsat základní technické prostředky úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate - orientuje se v teorii úpolů podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově - umí se terminologicky správně a odborně vyjadřovat o teorii úpolů - zná a dovede interpretovat teorii sebeobrany - dovede aplikovat technické prostředky úpolových sportů v sebeobraně - dokáže úpoly začlenit do školního vzdělávacího programu
Osnova
  • 1. Systematika úpolových sportů a bojových umění 2. Zařazení úpolových sportů v celosvětovém sportovním hnutí 3. Úpolové sporty v kurikulu povinné tělesné výchovy 4. Historie a teorie úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate 5. Základní technické prostředky aikidó 6. Základní technické prostředky džúdó 7. Základní technické prostředky karate 8. Teorie sebeobrany 9. Technické prostředky sebeobrany
Literatura
  • REGULI, Zdenko a Michal VÍT. Názory učitelů Jihomoravského kraje na výuku úpolů na základních školách. In MUŽÍK, Vladislav a Vladimír SÜSS. Tělesná výchova a sport mládeže v 21. století. 2009. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 88-96, 8 s. ISBN 978-80-210-4858-4. info
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Základy úpolových sportů pro tělesnou výchovu. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • VÍT, Michal a Zdenko REGULI. Zjištění současného stavu výuky úpolů na vybraných základních školách v Brně. In Kinantropologické aspekty v psychologii a sportu. Brno: FSpS MU, 2007, s. 133-140, 7 s. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • REGULI, Zdenko. Taxonomie úpolů z pohledu školní tělesné výchovy. In Sport a kvalita života. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, s. 72-72. ISBN 80-210-3541-2. info
Výukové metody
Výklad, cvičení, drilování
Metody hodnocení
Vstupní diagnostika: 1. Praktický test z pádových technik 2. Praktický test z průpravných úpolů Výstupní diagnostika: 1. Ústní zkouška podle okruhů přednášek z teorie a didaktiky úpolů ve školní tělesné výchově 2. Metodický výstup na zadané téma: studenti vypracují písemnou přípravu vyučovací jednotky pro školní TV s využitím jednoho z úpolových sportů: aikidó, džúdó, karate
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.