np2004 Didaktika tělesné výchovy

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 16:00–16:50 B11/235
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2004/01: Út 8:00–8:50 B11/235, Š. Maleňáková
np2004/02: St 10:00–10:50 E34/203 - seminární místnost, Š. Maleňáková
Předpoklady
NOW ( np2012 Úvod do pedagogické praxe ) || np2012 Úvod do pedagogické praxe
základní znalosti z předmětu Didaktika tělesné výchovy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Didaktika tělesné výchovy je nadstavbový předmět, který doplňuje praktické didaktiky jednotlivých sportovních odvětví o teoretický základ. Cílem předmětu je osvojení poznatků o edukačním procesu v tělesné výchově a jeho složkách, které tvoří edukátor, edukant, podmínky a vlastní obsah výuky. Na základě teoretických poznatků je důležité, aby studenti pochopili základní principy didaktiky TV a mohli je prakticky aplikovat při výuce tělesné výchovy.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět didaktice tělesné výchovy ve vztahu k dalším vědním disciplínám
- interpretovat historický vývoj školní tělesné výchovy v souvislosti se změnami učebních osnov
- vysvětlit význam kurikulární reformy a použít informace k tvorbě školních vzdělávacích programů
- porozumět současnému pojetí školní tělesné výchovy
- orientovat se v edukačním procesu
- na základě znalostí pochopit roli edukátora ve vyučovacím procesu
- aplikovat vyučovací styly, postupy, metody a zásady ve vyučovacím procesu
- pochopit edukanta jako subjekt i objekt edukace
- dokáže plánovat, hodnotit a vést vyučovací jednotku tělesné výchovy a dodržovat pravidla bezpečnosti ve školní tělesné výchově
- rozvíjet ještě více své diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Osnova
  • 01. Vývoje tělesné výchovy na našich školách
  • 02. Didaktika tělesné výchovy
  • 03. Výzkum v didaktice tělesné výchovy
  • 04. Reforma školství;
  • 05. Reforma kurikula a kurikulární dokumenty
  • 06. RVP a ŠVP
  • 07. Současné pojetí školní TV
  • 08. Edukace jako proces
  • 09. Edukant: periodizace vývoje, tělesná zdatnost – pohybové schopnosti a dovednosti
  • 10. Edukant – motivace k učení
  • 11. Edukátor – osobnost, schopnosti, dovednosti, kompetence, typologie
  • 12. Edukátor – vyučovací metody, styly, postupy, zásady
  • 13. Cíle školní TV
  • 14. Podmínky a obsah školní TV
  • 15. Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní TV
  • 16. Organizační formy a bezpečnost ve školní TV
  • Inovace: Koncepce a význam diagnostické kompetence ve školní tělesné výchově
Literatura
  • Aktuální témata didaktiky školní tělesné výchovy
  • Rychtecký, A., Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 171 s.
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. 2011. info
  • NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Problémové chování dětí a mládeže : [jak mu předcházet, jak ho eliminovat]. Vyd. 1. Praha: Grada. 120 s. ISBN 9788024736723. 2011. URL info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton. 202 stran. ISBN 9788073874322. 2011. info
  • ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha: Grada. 325 s. ISBN 9788024727424. 2010. URL info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Alena VALIŠOVÁ. Analýza vyučování : vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Vyd. 1. Praha: Grada. 230 s. ISBN 9788024728575. 2009. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 144 s. 48822/FSpS-2/09-17/99. ISBN 978-80-210-4936-9. 2009. info
  • HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Vyd. 1. Praha: Portál. 117 s. ISBN 9788073673888. 2009. info
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636. 2009. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI. 171 s. ISBN 9788073573737. 2008. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál. 155 stran. ISBN 9788073674342. 2008. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 209 s. ISBN 9788074090103. 2008. info
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Vydání 1. Praha: Grada. 160 stran. ISBN 9788024717180. 2008. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia - RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 98 s. 2006. URL info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Tvorba vzdělávacího programu. Vyd. 1. Praha: Triton. 191 s. ISBN 8072547127. 2006. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků : formy hodnocení, učitel a žák, sebehodnocení, praktické ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. 157 stran. ISBN 802470885X. 2005. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex. 135 s. ISBN 80-85783-55-X. 2005. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 126, 92. ISBN 8087000021. 2005. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 8071789453. 2005. info
  • BENDL, Stanislav. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vydání 1. V Praze: Triton. 298 stran. ISBN 8072546244. 2005. info
  • BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 208 s. ISBN 80-86642-14-3. 2004. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton. 223 s. ISBN 8072544748. 2004. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 145 s. ISBN 8024404443. 2002. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. 1996. info
Výukové metody
1. Teoretická příprava formou seminářů a přednášek (aktivní účast na seminářích, evidovaná účast na přednáškách)
2. Prezentace studentů
3. Skupinová diskuse
4. Seminární práce
5. Test ze základních znalostí Didaktiky TV
Metody hodnocení
Hodnoceno prostřednictvím poznámkových bloků:
- powerpointová prezentace
- seminární práce
- docházka
- výstupní písemný test ke zkoušce
- ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/didaktika-telesne-vychovy/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2018/np2004