np2038 Aplikovaná tělesná výchova

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2038/01: Út 24. 9. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 8. 10. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 22. 10. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 5. 11. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 19. 11. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 3. 12. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
np2038/02: Út 17. 9. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 1. 10. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 15. 10. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 29. 10. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 12. 11. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, Út 26. 11. 12:00–13:40 E34/119 - univerzální tělocvična, A. Skotáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní teoretické informace o možnosti pohybových aktivit dětí, mládeže a dospělých se speciálními potřebami, o možnosti integrace osob se zdravotním postižením v oblasti pohybových aktivit a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům. Student získá také praktické zkušenosti a bude je schopen využít spolu se získanými teoretickými poznatky při práci s osobami s postižením ve školní tělesné výchově (i z hlediska integrace).
Výstupy z učení
Student získá praktické zkušenosti a po absolvování předmětu je bude schopen využít spolu s teoretickými poznatky při práci s osobami se speciálními potřebami, zejména ve volnočasových pohybových aktivitách.
Osnova
  • Integrace – pojem, terminologie, formy a možnosti integrace
  • Tělesné postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu (sitting volejbal, basketbal na vozíku, handbiky, tanec tělesně postižených)
  • Mentální postižení – charakteristika, vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených (Boccia)
  • Autismus – charakteristika, možnosti vzdělávání, vhodná cvičení
  • Zrakové postižení – charakteristika, cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showdown, Goalball, zvuková střelba)
  • Sluchové postižení – charakteristika, cíl TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty
  • Narušená komunikační schopnost – charakteristika, vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky
  • ADHD, ADD – didaktické zásady při cvičení, vhodná cvičení
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči – canisterapie, hipoterapie
Literatura
  • • Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: UP v Olomouci.
  • • Winnick, J. P. (2011). Adapted physical education and sport. (5th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • • Bláha, L. (2010). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrice: Univerzita Mateja Bela v Banksej Bystrici.
  • JEŠINA, Ondřej a Martin KUDLÁČEK. Aplikovaná tělesná výchova. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 180 stran. ISBN 9788024427386. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BLÁHA, Ladislav a Ladislav PYŠNÝ. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2000, 214 s. ISBN 80-7044-323-5. info
Výukové metody
- praktická cvičení (součástí výuky budou přednášky externích odborníků z praxe)
- úkoly pro samostudium: studium doporučené literatury; kontrola úkolů: v zápočtovém týdnu
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně: 0/1 – cvičení. Požadavky k ukončení: aktivní účast na cvičeních, metodický výstup.
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/aplikovana-telesna-vychova/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/np2038