np2404 Neurofyziologie a pohybový systém v ontogenezi

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Radana Jesenická, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Kateřina Kapounková, Ph.D. (přednášející)
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc., LL.M.
Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Út 25. 9. 8:30–13:00 E34/224, Út 9. 10. 8:30–13:00 E34/224, Út 23. 10. 8:30–13:00 E34/224
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2404/01: Út 6. 11. 8:30–13:00 E34/224, Út 20. 11. 8:30–13:00 E34/224, Út 4. 12. 8:30–13:00 E34/224
Předpoklady
Mít absolvované předměty Anatomie, Fyziologie, Fyziologie zátěže, Patofyziologie z předchozího bakalářského studia. Dále aktivní účast ve výuce, minimálně 90 % účasti na seminářích, zakončení praktickou a ústní zkouškou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat vědomosti o zákonitostech a zvláštnostech vývoje pohybového systému a o fyziologické a patologické funkci centrálního a periferního nervového systému, svalového aparátu, smyslových orgánů, senzitivního a vegetativního systému. Po ukončení předmětu bude student schopen provést základní klinické neurologické vyšetření.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu budou schopni:
1. vyjmenovat a vysvětlit vzájemné vztahy mezi patofyziologickými pochody v periferní, centrální a pohybové soustavě a základními poruchami v této oblasti
2. diskutovat o možných příčinách a důsledcích poškození v nervovém systému
3. provést základní orientační neurologické vyšetření
Osnova
  • PŘEDNÁŠKY:
  • - Obsah studia neurofyziologie. Definice a obsah oboru
  • - Pyramidové dráhy, anatomie a funkce
  • - Typy paréz, plegie
  • - Anatomie a funkce senzitivních drah. Vyšetření senzitivního čití
  • - Patofyziologie poruch čití
  • - Anatomie, funkce a klinická patofyziologie mozečku. Mozečkové zkoušky
  • - Anatomie, fyziologie a klinická patofyziologie extrapyramidových struktur
  • - Kořenové syndromy. Míšní kořenový systém. Princip vzniku kořenových poruch. Iritační a zánikové kořenové syndromy
  • - Pomocná vyšetření – neurofyziologická. Principy a možnosti vyšetření EEG, EMG, EP a specializovaných technik
  • - Prenatální pohybový vývoj. Novorozenecké, kojenecké a batolecí období
  • - Pohybový systém v předškolním a školním věku, období adolescence
  • - Pohybový systém ve stáří
  • SEMINÁŘE:
  • - Anamnéza v neurologii. Význam anamnestického šetření
  • - Reflexologie. Princip a význam reflexologického vyšetření
  • - Mozkové nervy. Anatomie, fyziologie a patofyziologie hlavových nervů a jejich drah
  • - Pyramidové jevy zánikové a iritační
  • - Diferenciace typů poruch hybnosti
  • - Motorická dráha, I. a II. motoneuron, poruchy přenosu
  • - Senzitivní systém. Míšní syndromy
  • - Mozeček. Mozečkové symptomy a syndromy
  • - Extrapyramidové syndromy a symptomy
  • - Vyšetření páteře a manipulační léčba
  • - Postupy v diagnostice pohybového aparátu
  • - Pomocná vyšetření – neurofyziologická. Principy a možnosti vyšetření EEG, EMG, EP a specializovaných technik
  • - Psychomotorický vývoj: I.–IV. trimenon
  • - Pohybové stereotypy
  • - Kineziologické vyšetření
  • - Indikace a korekce cvičebních poloh
  • - Protahovací a kompenzační cvičení
Literatura
  • Lindsay, K. W., Bone, I., Fuller, G. (2010). Neurology and neurosurgery illustarted. (5th ed.). London, UK: Elsevier Ltd.
  • Dylevský, I. (2012). Dětský pohybový systém. Olomouc: Václav Lukeš-Poznání.
  • Velé, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: GRADA Publishing.
  • Kučera, M., Kolář, P., & Dylevský, I. (2011). Dítě, sport a zdraví. Praha: galén.
  • Mysliveček, J., & kol. (2009). Základy neurověd. Praha: TRITON.
  • VOJTA, Václav a Annegret PETERS. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Translated by Denisa Mendelová. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 180 stran. ISBN 9788024727103. info
Výukové metody
praktická a teoretická výuka.
Metody hodnocení
- úspěšné splnění průběžných anatomických předmětových testů
- 50 bodů z kineziologických vyšetření
- 90% aktivní účast na seminářích
- praktická zkouška spočívající v předvedení základního klinického neurologického vyšetření na demonstrátorovi, praktická orientace v ontogenetických modelech, hodnoceno na škále A–F
- ústní zkouška, kde budou hodnoceny nabyté vědomosti studiem odborné literatury, předaných informací formou přednášek a nabytých zkušeností na seminářích, hodnoceno škálou A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.