np2419 Aplikovaná psychologie v prostředí minoritních skupin

Fakulta sportovních studií
podzim 2015
Rozsah
2/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Válková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Hana Válková, CSc.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se má seznámit s možnými aplikacemi poznatků z psychologie do kontextu života minoritních skupin, a to v populačním spektru handicapu i nadání, kontextuální chápání „jinakosti“. Podtržen je význam životosprávy a pohybu ve volnočasové i výkonnostní úrovni pro psychiku člověka. Cílem je získat kompetence pro výkon adekvátní profese v kinantropologické oblasti (poradenství, získávání pozitivních postojů ke zdravému životnímu stylu, tvorba programů a jejich evaluace).
Osnova
  • • Basic terminology of the domain - normality - phenomenon "the other". • Legislattion: rights - responsibilities (development, current situation: CZ - foreign countries - reality in practice). • Contact theory, attitudes, principle of programs composing. • Exclusion - inclusion: disability - giftedness. • "the other individual" within family, school and leisure time environment (including physical activities and sports). • Interaction: individual - group - institution (background).. • Mutual communication (in environment of PA and sport, training in communication). • Benefits and patology linked with PA and sports environment.
Literatura
  • Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, Česko: Nakladatelství H & H.
  • Markus, B. H. & Forsyth, L., H. (2010). Psychologie aktivního způsobu života. Praha, Česko: Portál.
  • Válková, H. (2012). Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc, Česko: Univerzita Palackého.
  • Pipeková, J. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Česko: Paidó.
  • Empowerment critical thinking. Holcomb Hathaway, Publisher, Scottsdale, Arizona.
  • Reid, G. (1989). Ideas about motor behavior research with special population. Adapted Physical Activities Quarterly 6, 1-10.
  • Perič, T. (2009). Sportovní nadání. Praha, Česko: Portál.
  • Hendrych, L. (2010). Vybrané kapitoly z penologie. Opava, Česko: vězeňská služba.
  • Časopis APA v teorii a praxi. www.apa.upol.cz
  • Hodge, S.R., Murata, N.M., Block, M.E., Lieberman, L.J. (2003) Case studies in Adapted Physical Education.
  • DePaw, K., Gavron, S. (1995). Disability and sport. Champaign IL: Human Kinetics.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha, Česko: Portál.
  • Vágnerová, M. (2003). Úvod do vývojové psychopatologie. Liberec, Česko: TU v Liberci.
Výukové metody
Přednášky, semináře, skupinové diskuse, samostudium, zkouška.
Metody hodnocení
Aktivní účast ve výuce (80 % účasti)– zpracování průběžných úkolů; projekt pro možné postojové změny (skupinová práce: písemně + ppt prezentace); fenomén „jinakosti“: reflexe vlastního setkání a komunikace (individuální práce: písemná esej). Zkouška: předložení vlastní bibliografie. Ústní – dle zadaných okruhů. Hodnocení na škále A - F.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.