np2421 Aplikované pohybové aktivity II (životní styl seniorů)

Fakulta sportovních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 10:30–11:15 E34/225 - seminární místnost
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2421/01: Po 11:20–12:05 E34/118 - pohybová tělocvična, J. Kopřivová
Předpoklady
Na základě studia odborné literatury a získaných informací na teoretické i praktické výuce zpracují seminární práci na zadané téma. Obsahem seminární práce bude charakteristika vybraného období sénia z pohledu involučních procesů. Na základě této charakteristiky navrhnou vhodné diagnostické metody, pohybovou intervenci a způsob vyhodnocení její účinnosti. Student bude mít povinnost na praktickém semináři realizovat metodický výstup, který bude podroben odbornému rozboru. Ústní zkouška.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 17 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/17, pouze zareg.: 0/17
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají vědomosti o problematice stárnutí z pohledu biologického, psychologického a sociologického. Důraz bude kladen na primární prevenci všech involučních procesů v období stárnutí a možných pohybových intervencí z hlediska zlepšení kvality života (oblast fyzická, psychická, sociální). Získají odborné poznatky z oblasti diagnostiky a optimalizace pohybové zátěže, na základě kterých budou schopni po absolvování tohoto předmětu připravit a realizovat vhodné cvičební programy pro různé skupiny seniorů.
Osnova
  • • Sociální a demografický pohled na problematiku stáří. • Stáří a proces stárnutí z hlediska biologického, tělesného, psychického a sociálního. • Rozbor involučních procesů v období stárnutí. • Vhodný výběr a uplatnění diagnostických metod při posuzování úrovně sledovaných ukazatelů kvality života seniorů, jejich funkční zdatnosti a psychosociálních faktorů. • Didaktické zásady a principy při tvorbě a realizaci intervenčních pohybových programů s přihlédnutím k věku a úrovni involučních procesů, zájmu. • Indoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace. • Outdoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace. • Způsoby zpracování získaných dat a vyvozování potřebných závěrů pro oblast vědy a výzkumu. • Způsob vyhodnocování účinnosti pohybové intervence. • Účast na intervenčním programu v daném zařízení pro seniory. • Analýza intervenčního programu (vybrané zařízení pro seniory). Na seminářích studenti získají praktické dovednosti a prokáží schopnost připravit a prezentovat intervenční program pro určenou skupinu seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů (fyzického, psychického a sociálního).
Literatura
    povinná literatura
  • Rikkli R. E. and Jones C. J. (2001). Senior fitness test manual. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
  • Kalvach Z. a kol. (2008). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha, Česko: Grada Publishing.
    doporučená literatura
  • Kadeřávková, K. (2000). Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha, Česko: Design, pre press.
  • Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie. (1. vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
  • Štilec, M. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. (1. vyd.). Praha, Česko: Portál.
  • Kolář P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd.). Praha, Česko: Galén.
  • Spirduso W. W., Francis K. L., MacRae P. G. (2005). Physical dimensions of aging. (2nd ed.). Champaign, USA: Human kinetics.
Výukové metody
Teoretická příprava, praktické cvičení, participace na intervenčním programu v zařízení pro seniory, diskuse se studenty.
Metody hodnocení
• 90 % aktivní účast na praktických cvičeních • Vypracovat seminární práci na dané témav rozsahu 5-10 stran • Předvést metodický výstup na zadané téma s hopdnocením na škále A-F • Formou ústní zkoušky zhodnotit získané vědomosti na škále A-F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.