np2421 Aplikované pohybové aktivity II (životní styl seniorů)

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Grmela, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Grmela, Ph.D.
Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra podpory zdraví – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 11:10–12:00 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2421/01: Čt 12:50–13:40 E34/118 - pohybová tělocvična, R. Grmela
Předpoklady
Na základě studia odborné literatury a získaných informací na teoretické i praktické výuce zpracují studenti seminární práci na zadané téma. Obsahem seminární práce bude charakteristika vybraného období sénia z pohledu involučních procesů. Na základě této charakteristiky navrhnou vhodné diagnostické metody, pohybovou intervenci a způsob vyhodnocení její účinnosti. Student bude mít povinnost na praktickém semináři realizovat metodický výstup, který bude podroben odbornému rozboru, a složit ústní zkoušku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti získají vědomosti o problematice stárnutí z pohledu biologického, psychologického a sociologického. Důraz bude kladen na primární prevenci všech involučních procesů v období stárnutí a možných pohybových intervencí z hlediska zlepšení kvality života (oblast fyzická, psychická, sociální). Získají také odborné poznatky z oblasti diagnostiky a optimalizace pohybové zátěže, na základě kterých budou schopni po absolvování tohoto předmětu připravit a realizovat vhodné cvičební programy pro různé skupiny seniorů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit pojem stáří z pohledu biologického, psychologického i sociálního
- objasnit důležité znaky stáří a procesu stárnutí
- rozebrat involuční procesy v období stárnutí
- navrhovat vhodné diagnostické metody (kvalita života, funkční zdatnost, psychosociální faktory)
- optimalizovat pohybovou zátěž a připravit vhodný intervenční program pro různé skupiny seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů
- vyhodnocovat účinnost pohybové intervence, vyvozovat závěry pro oblast vědy a výzkumu
Osnova
  • Sociální a demografický pohled na problematiku stáří
  • Stáří a proces stárnutí z hlediska biologického, tělesného, psychického a sociálního
  • Rozbor involučních procesů v období stárnutí
  • Vhodný výběr a uplatnění diagnostických metod při posuzování úrovně sledovaných ukazatelů kvality života seniorů, jejich funkční zdatnosti a psychosociálních faktorů
  • Didaktické zásady a principy při tvorbě a realizaci intervenčních pohybových programů s přihlédnutím k věku a úrovni involučních procesů, zájmu
  • Indoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace
  • Outdoorové pohybové aktivity a jejich indikace a kontraindikace
  • Způsoby zpracování získaných dat a vyvozování potřebných závěrů pro oblast vědy a výzkumu
  • Způsob vyhodnocování účinnosti pohybové intervence
  • Účast na intervenčním programu v daném zařízení pro seniory
  • Analýza intervenčního programu (vybrané zařízení pro seniory)
  • Na seminářích studenti získají praktické dovednosti a prokáží schopnost připravit a prezentovat intervenční program pro určenou skupinu seniorů z hlediska rozvoje potřebných ukazatelů (fyzického, psychického a sociálního)
Literatura
    povinná literatura
  • Rikkli R. E. and Jones C. J. (2001). Senior fitness test manual. Champaign, IL, USA: Human Kinetics.
  • Kalvach Z. a kol. (2008). Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha, Česko: Grada Publishing.
    doporučená literatura
  • Spirduso W. W., Francis K. L., MacRae P. G. (2005). Physical dimensions of aging. (2nd ed.). Champaign, USA: Human kinetics.
  • Kolář P. a kol. (2009). Rehabilitace v klinické praxi. (1. vyd.). Praha, Česko: Galén.
  • Štilec, M. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. (1. vyd.). Praha, Česko: Portál.
  • Kadeřávková, K. (2000). Zdravotní tělesná výchova a gerontologie. Praha, Česko: Design, pre press.
  • Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie. (1. vyd.). Praha, Česko: Karolinum.
Výukové metody
teoretická příprava, praktické cvičení, participace na intervenčním programu v zařízení pro seniory, diskuse se studenty.
Metody hodnocení
- 90% aktivní účast na praktických cvičeních
- vypracovat seminární práci na dané téma v rozsahu 5–10 stran
- předvést metodický výstup na zadané téma s hodnocením na škále A–F
- formou ústní zkoušky zhodnotit získané vědomosti na škále A–F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.