nk004 Společenské vědy IV

Fakulta sportovních studií
podzim 2007
Rozsah
8/16. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dita Slavíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc. (cvičící), Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PaedDr. Jitka Kopřivová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: v jedné seminární skupině max. 18 studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá z přednášky a semináře integrativní speciální pedagogiky a cvičení aplikované tělesné výchovy. Cílem je získat základní informace o jednotlivých druzích zdravotních postižení a možnosti vzdělávání a o vhodných pohybových aktivitách ve vztahu k jednotlivým handicapům.
Předmět se skládá z částí
nk004a Aplikovaná tělesná výchova; nk004i Integrativní speciální pedagogika.
Osnova
  • *Speciální pedagogika - pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. *Integrace - pojem, terminologie, formy a možnosti integrace. *Diagnostika a pedagogicko-psychologický poradenský systém. *Tělesnépostižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, vzdělávání,DMO, LMD, vhodná cvičení a pohybové aktivity, možnosti seberealizace v oblasti sportu. *Mentální postižení- charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání,Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie. Vhodná cvičení a pohybové hry, sport mentálně postižených(Boccia) *Autismus - charakteristika, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Vhodná cvičení. *Zrakové postižení- charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Cvičení prostorové orientace, vhodná cvičení a pohybové hry na základě sluchového a taktilního vnímání, vhodné sporty (Showwdown, Goalball(. * Sluchové postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání, protetika. Cíl aúloha TV a sportu, vhodná cvičení a pohybové hry na rozvoj taktilního a zrakového vnímání a prostorové orientace, vhodné sporty. * Narušená komunikační schopnost - charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, podpora. Vhodná cvičení z oblasti psychomotoriky. * Alternativní a augmentativní komunikace - charakteristika, jednotlivé systémy. * Specifické poruchy učení- charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. * Poruchy chování - charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. *Terapie ve speciálně pedagogické péči - canisterapie, hipoterapie.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 13 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
  • FIALOVÁ, Ilona. Specifika edukace dětí a žáků s epilepsií. In Pipeková, j. (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 189-198. ISBN 80-7315-120-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Výchova a vzdělávání dětí a žáků s autismem. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, s. 309 - 328, 19 s. ABA012. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá jednosemestrálně, 1/1 přednáška/seminář Integrativní speciální pedagogika, 0/1 - cvičení Aplikovaná tělesná výchova. Požadavky k ukončení - aktivní účast na seminářích a cvičeních, vypracování semninární práce na dané téma, zkouška formou závěrečného písemného testu. Demand: be active in the seminars and exercises, make a seminar work for proposal topic, final written exam (the test)
Další komentáře
Integrativní speciální pedagogika (8/8), Aplikovaná tělesná výchova (0/8).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009.