bk2097 Trenérsko-metodická praxe II

Fakulta sportovních studií
podzim 2014
Rozsah
0/26. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (pomocník)
Mgr. Petr Hedbávný, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Sylva Hřebíčková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Miloš Lukášek, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Josef Michálek, CSc. (pomocník)
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Petr Starec, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Karel Večeřa (pomocník)
Garance
PaedDr. Zdeněk Janík
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
bk2075 Trenérsko-metodická praxe I
Absolvování předmětu Trenérsko – metodická praxe I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
rozšíření praktických trenérských, cvičitelských a didaktických dovednosti pod vedením zkušených trenérů a cvičitelů (navržených a odsouhlasených garantem dané specializace) a budou rozvíjet praktické znalosti načerpané z předmětu Trenérsko-metodická praxe I
• v rámci možností pokračovat u trenérů a cvičitelů z trenérsko-metodické praxe I
• pokračovat a rozšiřovat znalosti v souvislosti s praktickém plánováním tréninkového procesu
• připravovat a aktivně vést tréninkové jednotky, cvičební hodiny po vzájemné konzultaci s trenéry a cvičiteli
• vést tréninkové jednotky, cvičební hodiny pod odborným vedením u přidělených trenérů a cvičitelů, kteří korigují činnost studenta a pomáhají při vedení jednotlivých tréninkových jednotek cvičebních hodin
• studenti provádí rozbory tréninkových jednotek, cvičebních hodin, atd.
• studenti se seznámí a následně se naučí základní činnosti při analýze a rozboru pohybu na podkladě a využití softwarového programu– Dartfish
• studenti se seznámí a naučí se manipulovat se sport testery Garmin
studenti se seznámí formou semináře s činností sytému Polar
Osnova
  • Studenti jsou dle zvolené specializace umístěni do sportovních oddílů, vybraných fitness center, kde vedou v rámci tréninkových jednotek, cvičebních hodin svěřence pod odborným dohledem trenérů a cvičitelů.
  • V průběhu celého semestru praktikují v rozsahu 26 vyučovacích hodin á 45 minut, což odpovídá rozsahu 13 devadesáti minutových jednotek. V rámci této činnosti si připraví tréninkový plán celé prováděné praxe a vedou si podrobnou evidenci průběhu všech tréninkových jednotek. Pro splnění uvedených úkolů využijí získané poznatky z TMP I, kde byli seznámeni s elektronickým tréninkovým deníkem a jeho využitím.
  • Formou samostudia se seznámí se základními funkcemi softwarového programu Dartfish. Manuál včetně videa pro používání tohoto softwaru je umístěn v e-learningu. Studenti pak prakticky vyřeší konkrétní úkol, který budou realizovat s využitím vlastních nahrávek nebo nahrávek z video databáze sestavené ze záběrů utkání, soutěží nebo částečných záběrů z jednotlivých sportů. Studentům bude umožněn přístup do softwarového programu Dartfish.
  • Dalším úkolem bude seznámení se s funkcemi sport testerů a s využitím systému Polar a s jejich praktickým využitím při plánování tréninkového procesu. Podklady pro teoretickou výuku budou umístěny v e-learningu. Pro praktické využití dostanou studenti sport testery k zapůjčení. K využití systému Polar bude uspořádán seminář.
Literatura
  • BENSON, Roy a Declan CONNOLLY. Trénink podle srdeční frekvence : jak zvýšit kondici, vytrvalost, laktátový práh, výkon. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024740362. info
  • DOVALIL, Josef a Miroslav CHOUTKA. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012, 331 s. ISBN 9788073763268. info
  • PERIČ, Tomáš a Josef DOVALIL. Sportovní trénink. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 157 s. ISBN 9788024721187. info
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
  • Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
  • MARTENS, Rainer. Úspěšný trenér. Translated by Ivan Soulek. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 501 s.:. ISBN 8024710110. info
  • MARTENS, Rainer. Úspěšný trenér. Grada publishing, 2006, 501 s. ISBN 80-247-1011-0. info
  • MARTENS, Rainer. Úspěšný trenér : třetí, doplněné vydání. Translated by Ivan Soulek. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 501 s. ISBN 8024710110. info
  • NEUMANN, Georg, Arndt PFÜTZNER a Kuno HOTTENROTT. Trénink pod kontrolou : metody, kontrola a vyhodnocení vytrvalostního tréninku. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 181 s. ISBN 8024709473. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
  • DOVALIL, Josef a Božena CHOUTKOVÁ-CVRKOVÁ. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1988, 190 s. URL info
  • DOVALIL, Josef a Miroslav CHOUTKA. Sportovní trénink. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1987, 318 s. info
  • DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá prakticky ve sportovních zařízeních, fitcentrech a bezkontaktně formou e – learningu. Ve zkouškovém období bude realizován seminář o využití systému Polar.
Připomínky a poznatky je možné konzultovat s přiděleným trenérem, vedoucím příslušné specializace a garantem TMP II
Metody hodnocení
• 90% docházka na tréninkové jednotky
• Vypracování protokolů o navštívených tréninkových jednotkách na základě využití elektronického tréninkového deníku
• Elektronický výstup z analýzy vybraného utkání, závodu, výkonu, vše dle specializací na základě práce se softwarem Dartfish
• Vypracování elementárního vybraného úkolu na základě využití sport testerů Garmin
Účast na semináři o využití systému Polar
• Odevzdání příslušných formulářů
– hodnocení studenta přiděleným trenérem
- denní záznam o návštěvě tréninkových jednotek
- obojí parafuje garant příslušné specializace
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/tmp2
Považuji za vhodné Vás seznámit trochu blíže s výukou předmětu: Základní informace k předmětu.
Trenérsko-metodická praxe II je volně navazujícím předmětem na trenérsko-metodickou praxi I. Cílem předmětu je kromě jiného rozšíření praktických trenérských, cvičitelských a didaktických dovedností pod vedením zkušených trenérů a cvičitelů (navržených a odsouhlasených garantem dané specializace).
Studenti se v rámci možností přímo podílejí na vedení tréninkových jednotek v rozsahu 26 vyučovacích hodin t.j. třináct 90 minutových TJ. Praxi doporučujeme realizovat u stejných subjektů, u kterých absolvovali TMP I. Tato okolnost je důležitá pro plynulou návaznost a zejména proto, že v TMP II by již studenti měli tréninkové jednotky vést samostatně.
Nedílnou součástí praktické činnosti je teoretická příprava. Povinností každého studenta je písemná příprava na tréninkové jednotky, kterou vytvoří na základě konzultace s příslušným trenérem na období, ve kterém proběhne konkrétní praxe. Potřebné podklady bude student konzultovat s vedoucím specializace a s jednotlivými trenéry, cvičiteli, ke kterým je přidělen.
Na závěr praxe pak každý vytvoří protokol o jednotlivých tréninkových jednotkách včetně stručného hodnocení uplynulého tréninkového cyklu. Při této činnosti bude student v rámci možností postupovat na základě využití elektronického tréninkového deníku. V případě, kdy sportovní specializace nedovoluje využití elektronického tréninkového deníku, posluchači využijí buď specifických tréninkových deníků z příslušných sportovních odvětví, nebo si vytvoří individuální tréninkový deník.
Hlavními inovačními prvky zavedenými do výuky předmětu TMP II jsou seznámení se a následné zvládnutí základních činností při analýze a rozboru pohybu na podkladě a využití softwarového programu – Dartfish. Tento prvek je zažazen po třetí a v předcházejících semestrech se studenti s problematikou vesměs vypořádali bez problémů. V e-learningu předmětu v kapitole pojednávající o systému Dartfish jsou prezentovány pod odkazem "Příklady splněných úkolů". Veškerá dokumentace a instruktážní videa jsou přístupná na e-learningu předmětu, který je plně k dispozici. Studenti mají zajištěn přístup na společný server, kde je program přístupný. Podrobný popis přístupu je umístěn v e-learningových materiálech.
Dalším inovačním prvkem je seznámení se a zvládnutí základních činností při využití výkonných sport testerů Garmin. Rovněž pro tuto problematiku je na e-learningu předmětu podrobný výukový materiál a studenti v podzimním semestru 2013 neměli s vypracováním zadaných úkolů problémy.
Pro seznámení se s činností systému Polar bude ve zkouškovém období uspořádán povinný seminář. V případě neúčasti bude zadána seminární práce o využití systému Polar. Podobně jako v TMP I každý student předá svému trenérovi, cvičitelovi před zahájením praxe dopis, který je umístěn ve studijních materiálech. Pokud dojde ke změně v provádění praxe zjistí kontaktní podklady od trenérů a cvičitelů - jméno, email, telefon, místo konání praxe a termíny jednotlivých návštěv tréninkových jednotek. Podklady předá garantovi předmětu. Co nejdříve zašlete termíny konání praxe.
Velmi důležité je zejména převzetí a dodání k vyplnění dohod o provedení práce trenérům a odevzdání těchto dohod garantovi předmětu před zahájením semestru.

Přístupové údaje k elearningu:
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.