np2036 Sociální dovednosti učitele

Fakulta sportovních studií
podzim 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np2036/01: Čt 14:00–14:50 B11/235, D. Heiland Trávníková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty ze základními sociálními dovednostmi, které jsou potřebné pro učitelskou, trenérskou či lektorskou praxi. Dílčím cílem je poskytnout studentům možnost sebepoznání, uvědomění si specifik práce ve skupině, ukázat možnosti rozvoje osobnosti zejména ve vztahu k učitelské praxi a práci se skupinou, to vše prostřednictvím praktických cvičení a her.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- interpretovat pojem sociální dovednost a popsat specifika sociálních dovedností v kontextu učitelské profese
- vymezit specifika sociálních dovedností učitele tělesné výchovy
- diagnostikovat cílovou skupinu
- zvolit a aplikovat vhodnou aktivitu za účelem rozvoje specifických dovedností dané cílové skupiny
Osnova
  • Úvod do problematiky sociálních dovedností
  • Sociální percepce
  • Sebepoznání
  • Efektivní výuková komunikace, řeč těla
  • Aktivní naslouchání
  • Prezentační dovednosti
  • Práce se skupinou
  • Spolupráce ve skupině
  • Konflikt a konfrontace
  • Specifické problémy ve specifických skupinách (kultura, jazyk, náboženství)
  • Zpětná vazba - poskytování a přijímání
Literatura
    doporučená literatura
  • HERMOCHOVÁ, Soňa a Jan NEUMAN. Hry do kapsy :sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, [96] s. ISBN 80-7178-673-X. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 146 s. ISBN 80-85282-80-1. info
Výukové metody
praktický seminář
Metody hodnocení
zápočtové požadavky:
1. aktivní účast
2. SP (do odevzdávárny v ISu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.