bp2101 Teorie sportovního tréninku I

Fakulta sportovních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. František Langer, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Sebera, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jiří Nykodým, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 9:00–9:50 B11/206
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2101/01: St 17:00–17:50 E34/225 - seminární místnost, F. Langer
bp2101/02: Po 16:00–16:50 E34/225 - seminární místnost, F. Langer
bp2101/03: Po 15:00–15:50 E34/225 - seminární místnost, F. Langer
bp2101/04: Čt 14:00–14:50 D33/227 velká zasedací místnost, F. Langer
bp2101/05: Po 17:00–17:50 E34/225 - seminární místnost, F. Langer
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů Anatomie, Fyziologie, Antropomotoriky, Biomechaniky, předmětů společensko-vědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů, respektive pohybového zatížení.
Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybových - sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostika. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen:
- charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku
- definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu
- definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty - dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými)
- aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín
- analyzovat efekty sportovního tréninku
- vysvětlit stavbu tréninkové jednotky
- popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu
Osnova
  • 01. CÍL, ÚKOLY, VÝSLEDEK SPORTOVNÍHO TRÉNINKU (SPT)
  • 02. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI: kondiční-koordinační-hybridní
  • 03. POHYBOVÉ DOVEDNOSTI: teorie MU činitelé MU: vnitřní – vnější – výsledkové náročnost úkolů (složitost, obtížnost) zpětná vazba, režim MU, transfer – interference, individuální a věkové zvláštnosti
  • 04. TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA: základní a hlavní organizační forma SpT, část TJ: úvodní-hlavní-závěrečná nácvičná, zdokonalovací, kondiční, smíšená, regenerační
  • 05. SLOŽKY SPT: příprava: kondiční, technická, taktická, psychologická, teoretická
  • 06. DRUHY SPT: nácvik, herní, kondiční, TeTa, regenerační
  • 07. ZATÍŽENÍ: fyzické-psychické
  • 08. ADAPTACE: maladaptace, desadaptace
  • 09. EFEKT ST: trénovanost, sportovní forma, přepětí-přetrénování-syndrom vyhoření (příznaky, prevence, léčba
  • 10. SPORTOVNÍ VÝKON - HERNÍ VÝKON IHV, THV (faktory, determinanty)
  • 11. PLÁNOVÁNÍ – CYKLY: plán perspektivní-roční-operativní-týdenní-denní, evidence obecných a specifických ukazatelů
  • 12. ZÁKLADNÍ SMĚRY SPORTU S PRIORITNÍM CÍLEM: sport pro zdraví (fitness sport), výkonnostní sport, vrcholový sport (elite, top sport), lust sport, rizikový a dobrodružný sport (outdoorové a survivalové aktivity), kosmetický sport
  • 13. MOTORICKÉ UČENÍ: vysvětlení pojmu vědomost, dovednost (kongitivní, intelektová, asertivní, percepční, sociální, motorická), postoj, motorika (cílená-opěrná,hrubá-jemná, grafomotorika)
  • 14. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití (diagnostika, kontrola, plánování, prognostika)
  • 15. ČLENĚNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ: jednoduchý pohyb, pohybový akt, pohybová operace, pohybová činnost (sportovní, pracovní apod)., jemné a komplexní (podle zapojení svalových skupin), otevřené-uzavřené, kontinuitní-diskontinuitní, diskrétní-kontinuální-seriální, pohybový návyk
  • 16. DIDAKTICKÉ FORMY METODICKO-ORGANIZAČNÍ: Drobné pohybové hry (DPH) a průpravné pohybové hry (PPH), průpravná cvičení (PCv), herní cvičení (HCv), průpravné hry (PH)
  • 17. ETAPY SpT: sportovní předpříprava, základní – specializovaný – vrcholový ST)
Literatura
    povinná literatura
  • KORVAS, Pavel a Ladislav BEDŘICH. Struktura sportovního výkonu. Učební texty pro studenty FSpS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 143 s. ISBN 978-80-210-6695-3. info
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
    doporučená literatura
  • BOMPA, T.O. (1999). Total Training for young champions. Champaign: Human Kinetics
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
Výukové metody
semináře, přednášky, samostudium.
Metody hodnocení
písemný test na PC (uzavřené odpovědi), předpoklad úspěšnosti zk je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu, aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.