sbp2263 Specializace III - Badminton

Fakulta sportovních studií
jaro 2020
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: PaedDr. Petr Starec, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra kineziologie – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
sbp262 Specializace II - Badminton || sbp2262 Specializace II - Badminton
Student má minimálně 2letou trenérskou praxi.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení znalostí techniky a taktiky pro pokročilé hráče. Získat znalosti ohledně dlouhodobé přípravy hráčů (roční tréninkový cyklus apod.).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - navrhnout a realizovat vhodná badmintonová cvičení (technická i taktická) pro pokročilejší hráče - navrhnout individuální a skupinový roční tréninkový plán, včetně jeho vyhodnocení
Osnova
  • Organizace, pravidla: pravidla, soutěžní řád, názvosloví, organizace soutěží, BWF, BEC, kvalifikace trenérů, výzbroj a výstroj, odborná literatura
  • Historie badmintonu
  • Technika: držení rakety, metodická řada výcviku technicky náročných úderů - nácvik úderů (zadržený klír, sekaný drop (slice, reverse slice), klamavý výhoz, roztočený kraťas, smeč, stick smeč, obrana smeče), křížné údery na síti a v obraně, pohyb po kurtu
  • Taktika: taktika pro pokročilé (dvouhra, čtyřhra, mix), uvědomění, rozhodování
  • Tělesná příprava: kondiční trénink (rozvoj rychlosti, vytrvalosti, síly a koordinace) a jeho zásady (intenzita a dávkování trénink), kruhový trénink, cvičení se švihadly
  • Sportovní příprava mládeže: zvláštnosti tréninku dětí a mládeže, hry ve sportovní přípravě dětí
  • Plánování a evidence sportovní přípravy: Plánování sportovní přípravy + plánování a organizace kondičních a herních soustředění, deník trenéra, tréninkový deník hráče
  • Analýza zápasu
  • Testování hráčů: testování trénovanosti: testy motorické výkonnosti, komplexní testy tělesné a technické připravenosti, funkční zátěžové testy
  • Využití moderní techniky a nových poznatků v badmintonu
  • Regenerace hráčů: základy masáží, kompenzační cvičení, výživa hráče, jóga, vodní procedury, sauna, životospráva – zaměřeno na badminton
  • Rozbor a vyhodnocení sportovní přípravy
  • Didaktické výstupy
Literatura
    povinná literatura
  • Woodward, M. Vzdělávání badmintonových trenérů. Trenérská příručka. Úroveň 2.
Výukové metody
Praktická i teoretická výuka.
Metody hodnocení
Zkouška. Písemná zkouška. Závěrečný test se skládá obvykle ze 50 otázek, otázky jsou otevřené. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout 90% úspěšnosti. Praktická zkouška. V praktické části uchazeč připraví a předvede: část tréninkové jednotky se skupinou hráčů; vedení progresivních cvičení techniky zadaného úderu a pohybu; taktická cvičení a výcvik 4 hráčů v taktice; rozcvičení, tělesnou přípravu a kondiční trénink skupiny hráčů. Při praktické zkoušce se hodnotí: osobní působení trenéra (vystupování, klid, jasný a výrazný hlas, schopnost stručného vysvětlení); organizační schopnost – rozdělení a zaměstnání skupiny; vzorné předvedení (příp. předvedení hráčem) a vysvětlení úderů; přesné nahrávání; poznání a opravování chyb v technice úderů a taktice; v kondičním tréninku volba a pořadí cviků, předvedení, oprava chyb, dávkování.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021.