CSOn4005 Contemporary Cultural Sociology

Fakulta sociálních studií
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 U36
Předpoklady
! SOC794 Contemporary Cultural Sociolog
Basic knowledge of sociological theories and methods is presupposed.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course offers an opportunity to study key themes within contemporary cultural sociology. Our approach promotes the ability to use sociological concepts and theories in creative ways. Students are expected to actively participate in a seminar and write a term paper (2000 words) addressing the subject of one of the seminars. Term papers should discuss the chosen topic in reference to two academic texts published in a sociological journal in the last 10 years.
Výstupy z učení
Knowledge of the basic analytical apparatus of contemporary cultural sociology. Ability to critically interpret and utilize articles published in academic journals for own research. Ability to employ relevant analytical apparatus for explaining various cultural processes and social problems.
Osnova
  • Recent schedule available at: https://is.muni.cz/auth/go/0slriw
Literatura
    povinná literatura
  • Váňa, Jan. 2020. “Theorizing the Social Through Literary Fiction: For a New Sociology of Literature.” Cultural Sociology 14(2):180–200.
  • Alexander, Phil. 2019. “Sounding the Holocaust, Silencing the City: Memorial Soundscapes in Today’s Berlin.” Cultural Studies 33(5):778–801.
  • Quéré, Louis. 2020. “How Can the Field of Value Be Made More Pragmatic?” Cultural Sociology 14(3):271–91.
  • Stratton, Greg, and Jeremy Northcote. 2016. “When Totems Beget Clans: The Brand Symbol as the Defining Marker of Brand Communities.” Journal of Consumer Culture 16(2):493–509.
  • Heinich, Nathalie. 2020. “Ten Proposals on Values.” Cultural Sociology 14(3):213–32.
  • Spinney, Justin. 2015. “Close Encounters? Mobile Methods, (Post)Phenomenology and Affect.” Cultural Geographies 22(2):231–46.
  • Holt, Douglas B. 2006. “Jack Daniel’s America: Iconic Brands as Ideological Parasites and Proselytizers.” Journal of Consumer Culture 6(3):355–377.
  • Lane, Jeffrey. 2018. “Rethinking the Brand–Community Relationship: Wearing a Biggie in Harlem.” Journal of Consumer Culture 1469540518773823.
  • Kurakin, Dmitry. 2019. “The Cultural Mechanics of Mystery: Structures of Emotional Attraction in Competing Interpretations of the Dyatlov Pass Tragedy.” American Journal of Cultural Sociology 7(1):101–27.
  • Martuccelli, Danilo. 2020. “Axiological Grammar and the Sociology of Values.” Cultural Sociology 14(3):292–307.
    doporučená literatura
  • Grindstaff, Laura, John R. Hall, and Ming-Cheng M. Lo. 2010. "Introduction" in: Handbook of Cultural Sociology. London: Routledge. (O
Výukové metody
Active participation in seminar discussions. Presentations. Teamwork.
Metody hodnocení
Regular critical comments. Final paper.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.