GEN135 Světový film z aspektu gender a feministické teorie

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavlína Míčová (přednášející)
Mgr. Martina Hynková, DiS. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Iva Šmídová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 13. 10. 8:00–11:40 P52, Po 10. 11. 8:00–11:40 P52, Po 8. 12. 8:00–11:40 P52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Světový film z aspektu gender a feministické teorie. Přehledový kurs bude zaměřen na vývojové tendence světového filmu z aspektu gender a feministické teorie. Budeme sledovat, jak se jednotlivé filmové žánry z perspektivy ideologie formovaly. Po vymezení základní periodizace se budeme zabývat typologií dobové produkce. Zkoumat budeme psychické, kulturně-sociální a politické významy konstrukce a distribuce vizuálních informací. Podnikneme rovněž analýzu konkrétních filmů klíčových režisérů a režisérek. Sledovat budeme problematiku jak progresivity, tak naopak podporování uměle vytvořených sociálních konstruktů v jejich tvorbě. Nevyhneme se komparaci se soudobými kolegy a dekonstrukci jejich tvorby. Ukončení semináře: esej.
Osnova
  • Zrod feministického aktivismu v sedmdesátých letech
  • Hledání pojmů pro kategorizaci feministického filmu
  • Sociologický směr a britská škola: pokusy o feminitickou teorii
  • Kritika britské školy z okruhu Camery Obscury
  • Prosazení feministické teorie filmu: Vizuální slast a narativní film Laury Mulvyové
  • Katalyzační účinky: zhodnocení významu eseje
  • Feministická filmová teorie v osmdesátých a devadesátých letech a otázka ženského diváctví
  • Slavoj Žižek a problematizace feministického pohledu
Literatura
  • PACHMANOVÁ, Martina. Věrnost v pohybu :hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. 1. vyd. Praha: One Woman Press, 2001, 237 s. ISBN 80-86356-10-8. info
  • MORRIS, Pam. Literatura a feminismus. Vyd. 1. Brno: Host, 2000, 232 s. ISBN 80-86055-90-6. info
  • BARTHES, Roland. Mythologies. Translated by Annette Lavers. 1st pub. London: Vintage, 2000, 158 s. ISBN 0-09-997220-4. info
  • Dívčí válka s ideologií :klasické texty angloamerického feministického myšlení. Edited by Libora Oates-Indruchová, Translated by Hana Hájková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 304 s. ISBN 80-85850-67-2. info
  • BRAIDOTTI, Rosi. Nomadic subjects : embodiment and sexual difference in contemporary feminist theory. New York: Columbia University Press, 1994, xi, 325. ISBN 0231082355. info
  • CLOVER, Carol J. Men, women, and chain saws : gender in the modern horror film. 1st pub. London: BFI Publishing, 1992, 260 s. ISBN 0851704190. info
  • Feminism and film theory. Edited by Constance Penley. New York: Routledge, 1988, vii, 273. ISBN 0415901081. info
  • DOANE, Mary Ann. The desire to desire :the woman's film of the 1940s. 1st pub. Basingstoke: Macmillan Press, 1988, 211 s. ISBN 0-333-45535-5. info
  • Narrative, apparatus, ideology : a film theory reader. Edited by Philip Rosen. New York: Columbia University Press, 1986, 549 s. ISBN 0231058810. info
  • KAPLAN, E. Ann. Women and film : both sides of the camera. 1st pub. London: Routledge, 1983, xii, 259. ISBN 0415027640. info
  • METZ, Christian. The imaginary signifier :psychoanalysis and the cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1982, vii, 327 s. ISBN 0-253-20380-5. info
Metody hodnocení
esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.