HEN199 Environmental Issues and their reflection in Humanities and Social Sciences

Faculty of Social Studies
Autumn 2003
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Recommended Type of Completion: z (credit). Other types of completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Tomáš Daněk, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Rudolf Dvořák (lecturer)
Mgr. Radim Kindl (lecturer)
Mgr. Pavel Klvač (lecturer)
doc. PhDr. Lubor Kysučan, Ph.D. (lecturer)
prof. RNDr. Hana Librová, CSc. (lecturer)
PhDr. Jindřich Nusek (lecturer)
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Wickins Dražilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Eva Danielová
Timetable
Tue 16:00–17:40 G21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 80 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/80, only registered: 0/80, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/80
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 516 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Absolvování umožňuje základní orientaci v humanitních aspektech environmentální problematiky (filosofie, environmentální a aplikovaná etika, teologie, historie, uměnovědy) a ve vybraných otázkách společenskovědních (sociologie, ekonomie). Na výuce se budou podílet všichni kmenoví učitelé katedry environmentálních studií FSS a někteří doktorandi.
Syllabus (in Czech)
  • Uvádíme pouze obsahovou náplň tematických celků, bez povinné a doporučené literatury ke studiu a bez organizačních pokynů, v sylabech jinak běžných. Rovněž neuvádíme personální obsazení jednotlivých celků. Podzimní semestr Týden 1. Úvod do kurzu Přednáška 1. Vysvětlení vnitřní logiky celého kurzu, souvislosti mezi jednotlivými bloky curricula. Na příkladech sdělí studentům ve stručné zkratce, co mohou čekat ve stěžejních blocích. Týden 2. Historické kořeny environmentálních problémů a pokusy o jejich řešení Přednáška 1: Životní hodnoty starověkého a středověkého člověka: základní přehled názorů na vztah člověka k přírodě ve světle dobových náboženství a filozofií/náboženství starověkého Předního východu, náboženství a filozofie klasického starověku, judaismus, islám, křesťanství, hinduismus, buddhismus, džinismus, konfucianismus, hodnoty úcty k životu, sociální solidarity, dobrovolné skromnosti, pojetí světa jako řádu a z něj vycházející etika, etika vztahu ke zvířatům, vegetarianismus, estetické vnímání přírody a krajiny a jeho odraz v dobovém umění Týden 3. Historické kořeny environmentálních problémů a pokusy o jejich řešení Přednáška 2: Životní styl a environmentální problémy starověkých civilizací a středověké Evropy Každodenní život a sociální struktury starověkých civilizací a z nich vyvěrající environmentální problémy. Vztah populace a prostředí, migrace a její vliv na životní prostředí. Přírodní katastrofy, antropogenní environmentální problémy, úpadek a zánik velkých civilizací starověku - degradace a zasolení půdy, deforestace, klimatické změny. Charakteristické rysy životního stylu pozdně antického a středověkého člověka, konzumní životní styl dobových elit a jeho kritika, sociální a environmentální problémy z něho vyvěrající, pokusy o jejich řešení /dobové snahy o ochranu přírody/. Rozvoj dálkového obchodu ve středověku a jeho environmentální důsledky. Fenomén středověkého mnišství a jeho podíl na utváření tehdejší krajiny. Ekologické a sociální jevy analogické s dnešní dobou. Týden 4. Venkov a krajina Přednáška 1. Kulturní krajina Úvodní vstup do problematiky související s historií a současností venkova a krajiny. Pozornost je věnována současným trendům vývoje především českého a moravského venkova, aktuálnímu ohrožení, revitalizaci a vnímání kulturní krajiny. 1) Toulky kulturní krajinou Příroda - divočina - krajina - kulturní krajina - zahrada - historie krajiny - paměť krajiny - krajina jako příběh - sociální percepce krajiny - mentální mapy krajiny - krajina a identita - krajina jako symbol - archetypy krajiny - genius loci. Týden 5. Venkov a krajina Přednáška 2. Sny o venkově - vize a realita Venkov a město - tradice a modernita - komunita - ekologie venkova - kult venkova - víkendoví venkované - migrace na venkov - decentralizace osídlení - tvrdý a měkký turismus - obnova venkova a krajiny. Týden 6. Společnost a příroda Přednáška 1. Kdo ničí přírodu - člověk nebo společnost? - člověk jako tvůrce i výtvor společnosti - homo psychologicus a economicus - komplexita světa a odpovědnost člověka Týden 7. Společnost a příroda Přednáška 2. Typologie společnosti - tradiční společnost a její vztah k přírodě - moderní a postmoderní společnosti a jejich vztah k přírodě Týden 8. Společnost a příroda Přednáška 3. Globalizace a lokalizace - charakteristika globalizace a lokalizace - riziková společnost - návrat do lokality: k jistotě, průhlednosti a udržitelnosti Týden 9. Environmentální etika Přednáška 1. Úvod do environmentální etiky a současné směry environmentální etiky - co to je a čím se zabývá environmentální etika. Základní směry environmentální etiky - antropocentrismus a neantropocentrismus - Annie Dillard, J. Baird Callicott, Holmes Rolston, biocentrismus - etika úcty k životu - Albert Schweitzer, Paul Taylor, ekocentrismus - etika země - Aldo Leopold, Rachel Carson, teocentrismus - etika posvátného - Henryk Skolimowski, Lynn White, Patrick Dobel, hlubinná a hluboká ekologie - Arne Naess, Fritjof Capra, ekofeminismus - Karen J. Waren, Vandana Shiva Týden 10. Environmentální etika Přednáška 2. Aplikovaná a environmentální etika Aplikace teorie na konkrétní problémy, kterými se zabývá environmentální etika: biodiverzita, práva zvířat, pokusy na zvířatech, lov divoké zvěře, vegetariánství, přelidněnost světa, antikoncepce, hlad, zodpovědnost k budoucím generacím, genetické inženýrství, automobilismus, odpadové hospodářství, jaderné elektrárny, skleníkový efekt, etická otázka existence zoologických zahrad Týden 11. Bioetika Přednáška 1. Chov a "welfare" zvířat, Zvíře jako stroj, "welfare" přístup ke zvířatům - východiska a argumenty, práva zvířat - východiska a argumenty, film "Zvíře jako zboží", diskuse nad příklady: chov masného dobytka, chov slepic Týden 12. Bioetika Přednáška 2. Zemědělství a biotechnologie Geneticky modifikované plodiny - nástin situace, postavení expertů a veřejnosti, expertní hodnocení rizik, genetické modifikace a zvířata - nástin situace, vnímání veřejností, etické aspekty situace. Týden 13. Panelová diskuse
Assessment methods (in Czech)
dvouhodinová přednáška, písmená zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://fss.muni.cz/struktura/katedry/humenv/index3.htm
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2003, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2003/HEN199