POL337 Demokratizace v praxi

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jan Holzer, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Mochťak, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Preclík, E.MA (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Petříková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 10:00–11:40 U41
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
POL337/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/5: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/6: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/7: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
POL337/8: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Studenti by před zápisem měli mít absolvovaný kurz POL104 Úvod do politologie (prerekvizita).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz má za cíl seznámit studenty se současnými trendy v podpoře demokracie a jejími praktickými aspekty v různých oblastech světa. Hlavní důraz je kladen na objasnění vztahů mezi teoretickými kořeny demokratizace a reálnými problémy jejího prosazování. Student bude na konci kurzu schopen identifikovat příležitosti demokratizačního úsilí a zároveň určit problematické body současných přístupů na úrovni jednotlivce, komunity, státu nebo regionu.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina; představení kurzu. Podpora demokratizace – teoretický úvod, důvody pro podporu demokracie, filozofické a praktické kořeny;
  • 2. Co je a není demokracie;
  • 3. Kdo prosazuje demokracii/demokratizaci? Demokratizace jako „globální“ zájem: prosazování konceptu lidských práv skrze demokracii;
  • 4. Zahraniční pomoc a hodnocení propagace demokratizace;
  • 5. Čtecí týden;
  • 6. Úvod do studia prosazování demokracie/demokratizace; obhajoba a ospravedlnění prosazování demokracie/demokratizace;
  • 7. Volby a násilí v čase voleb;
  • 8. Násilí a demokratizace: okupace v zájmu prosazování demokracie;
  • 9. Post-konfliktní konstrukce/rekonstrukce demokracie;
  • 10. Volební mise;
  • 11. Prezentace projektů I;
  • 12. Prezentace projektů II;
  • 13. Zkouškový test
Literatura
  • Reilly, B. (2001): Democracy in Divided Societies: Electoral Engineering for Conflict Management. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Horowitz, D. L. (1993): Democracy in Divided Societies. Journal of Democracy, Vol 4, No 4, pp 18-38.
  • Pospíšil, I. – Preclík, P. (2012): Mezinárodní rozměr voleb: mezinárodní monitoring a přezkumy voleb. In Šimíček, V (ed., 2012): Volby - svátek demokracie, nebo pletich? Brno: Masarykova univerzita, p 145-172.
  • Hyde, S. D. (2011): Catch Us If You Can: Election Monitoring and International Norm Diffusion. American Journal of Political Science, Vol. 55, p 356–369.
  • Teorell, J. (2010): Determinants of democratization: explaining regime change in the world, 1972-2006. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Huntington, S. P. (2008): Třetí vlna: demokratizace na sklonku dvacátého století. Brno: CDK.
  • Chytílek, R. et al. (eds., 2009): Volební systémy. Praha: Portál, p. 95-110.
  • Kelley, J. G. (2009): D-Minus Elections: The Politics and Norms of International Election Observation. International Organization, Vol. 63, p 765-87.
  • Shapiro, I. (2012): Skutečný svět demokratické teorie. Praha: Karolinum.
  • UNDP (2009): Elections and Conflict Prevention. New York: Bureau for Development Policy.
  • Lindberg, S. I. (2006): Democracy and Elections in Africa. Baltimore: The Jonh Hopkins University Press.
Výukové metody
teoretická příprava, přednášky, seminární práce (projekt)
Metody hodnocení
závěrečný test; příprava projektu a jeho prezentace, na základě kterého bude následně vypracována seminární práce; nutno získat alespoň 60 % bodů.
Informace učitele
Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Education at FSS MU assumes that students are familiar with study regulations and they refrain from fraudulent fulfillment of their obligations, especially plagiarism, that is, appropriation of somebody else’s thoughts for one’s own and publication of thoughts of other authors without proper quotation. Plagiarism represents a most serious offence in the academia as it contradicts the mission of the university and meaning of studying. From legal point of view, plagiarism equals a theft of someone else’s intellectual property. Fraudulent fulfillment of students’ obligations is not tolerated under any circumstances and each such case will be punished by conditional expelling from the university. Students are invited to familiarize themselves with the issue of plagiarism and the ways to avoid it.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014.