POL555 Teorie a koncepty politické komunikace

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Otto Eibl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Petrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Stanislav Balík, Ph.D.
Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Petříková
Rozvrh
každé sudé pondělí 14:00–17:40 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz prezentuje kritický přehled klíčových teorií a konceptů, vývoje, výzkumu a praxe disciplíny politické komunikace. Studenti se naučí pracovat a kriticky přistupovat k tradičním i aktuálním konceptům v politické komunikaci a propojí se tak jejich znalosti z oblasti volebních studií, mediálních teorií a politického marketingu. Kurz se zabývá třemi hlavními oblastmi: jak média ovlivňují politiku, jak politické strany a jejich kampaně ovlivňují média a voliče a jak populární kultura a nové technologie mění média i politiku. V rámci seminářů získají studenti a studentky praktickou představu o uplatnění konceptů politické komunikace v české a zahraniční praxi a naučí se je dekódovat. Syntetické schopnosti nebo kriticko-analytické schopnosti pak prokáží na závěrečné práci (přehled literatury k tématu diplomové práce nebo kritická analýza vybraného konceptu/teorie).
Osnova
  • 1. Úvodní setkání 2. Přednáška: Politická komunikace a chování voličů 3. Přednáška: Média a politika – news management, komparace komunikace politických kampaní (modernizace, Amerikanizace, profesionalizace), spin a účinky volebních kampaní 4. Přednáška: Mediatizace politiky (politická žurnalistika, krize veřejné komunikace, občanská žurnalistika, média veřejné služby); infotainment, personalizace, dramatizace a celebritizace politiky 5. Seminář: Politika v éře popkultury 6. Čtecí týden 7. Přednáška: Kognitivní a emocionální modely vnímání sociálního vnímání (spirála mlčení, pluralistic ignorance, selective exposure to news); normativní koncepty 8. Přednáška: účinky médií, fragmenatce médií, polarizace, distrust 9. Přednáška: two-step flow, opionion leaders, Agenda-building, Agenda-setting 10. Čtecí týden 11. Přednáška: Framing, Priming, Spirála cynismu, Strategická komunikace 12. Seminář: Sociální hnutí, protest, aktivismus 13. Seminář: Krizová komunikace a image repair
Výukové metody
přednášky, semináře, teoretická příprava, diskuse
Metody hodnocení
písemná práce, prezentace skupinového projektu, aktivita v hodinách, test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013.