POL616 Liberalismus a jeho kritici

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 16:00–17:40 U41
Předpoklady
Schopnost číst odborné texty v anglickém jazyce (a rozumět jim), ochota aktivně participovat v diskusích. Neformálně se předpokládá i ochota konfrontovat se s pokročilým textem, který vyžaduje plnou soustředěnost. Od studentů bude též očekávána snaha proniknout do širších filosofických diskusí; mnohdy budou vybírána díla, která překračují hranice běžného členění jednotlivých oborů, tj. díla, která v sobě integrují jak teoretické, tak praktické filosofické disciplíny, tak další společenskovědní obory.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřený na podrobné studium nejvýznamnějších knižních děl ze současné filosofické produkce, a to u autorů, kteří se kriticky dívají na různé aspekty liberální modernity, resp. liberalismu jakožto dominantní filosofické tradice dnešní doby. Jedná se tudíž o čtecí kurz, věnovaný v každém semestru, v němž je vypsaný, právě jednomu konkrétnímu dílu v jeho celku.
Výstupy z učení
Absolventi a absolventky kurzu si tak osvojí hlubokou znalost pokročilých odborných debat v (politické, morální atd.) filosofii, které souvisí s ústředními morálními a politickými otázkami dnešní doby. Budou proto tyto pokročilé odborné debaty vztáhnout ke stavu a směřování existujících liberálně-demokratických režimů.
Osnova
  • 1. Úvod: Poslání a organizace kurzu. AM v kontextu soudobé filosofie (17. 9.) Literatura: ECM, ix-xiii (5 stran) 2. Ch. I: Desires, goods, and 'good': some philosophical issues I (27. 9.) Literatura: ECM, 1–35 (35 stran) 3. Ch. I: Desires, goods, and 'good': some philosophical issues II (4. 10.) Literatura: ECM, 35–69 (35 stran) 4. Ch. II: Theory, practice, and their social contexts I (11. 10.) Literatura: ECM, 70–93 (23 stran) 5. Ch. II: Theory, practice, and their social contexts II (18. 10.) Literatura: ECM, 93–113 (20 stran) 6. Ch. III: Morality and Modernity (25. 10.) Literatura: ECM, 114–138 (25 stran) 7. Ch. III: Morality and Modernity (1. 11.) Literatura: ECM, 138–165 (28 stran) 8. Čtecí týden (8. 11.) 9. Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms I (15. 11.) Literatura: ECM, 166-193 (28 stran) 10. Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms II (22. 11.) Literatura: ECM, 193-220 (28 stran) 11: Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms III (29. 11.) Literatura: ECM, 220-242 (23 stran) 12. Ch V. Four narratives I (6. 12.) Literatura: ECM, 243-273 (30 stran) 13. Ch V. Four narratives II (13. 12.) Literatura: ECM, 273-315 (42 stran)
Literatura
    povinná literatura
  • MacIntyre, Alasdair 2016. Ethics in Conflicts of Modernity: An Essay on Desire, Practical Reasoning, and Narrative. Cambridge: CUP.
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou seminářů uvozených studentskou prezentací hlavních bodů a argumentů ze zadaných částí ECM. Jedná se o poměrně náročné čtení, proto budou semináře věnovány jak vyjasnění nejdůležitějších či nejproblematičtějších pasáží, tak případným komentářům ze strany vyučujícího i studentů/studentek k čemukoliv tematicky relevantnímu.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba mít „odfajfkována“ následující kritéria (s výjimkou účasti v hodinách, nicméně absencí se zcela znejasňuje smysl účasti v kurzu): Písemné přípravy. Student/ka musí během semestru odevzdat minimálně šest příprav vycházejících ze zadané četby. Délka příprav se bude pohybovat mezi 2 a 3 normostranami. Upřednostňovaná struktura příprav je následující: 1) shrnutí argumentace, (2) identifikace problémových, nesrozumitelných apod. míst a případně (3) kritická reakce – pochvalná, odmítavá, nechápavá… Prostě co, jak a proč jste si z textu vzali, co Vám tam chybělo, čemu jste úplně vůbec nerozuměli atd. Přípravy budou hodnoceny 0–4 body; v případě zájmu je pochopitelně možné psát víc příprav než šest. Termín odevzdání: neděle 18:00 do aplikace Odevzdávárna v ISu. Prezentace. Kromě písemných příprav přednese student/ka jednou za semestr referát (délka 15-20 minut), který podá pokud možno systematický rozbor dané části knihy. K tématu pokrytému vlastním referátem již student/ka přípravu nepíše. V referátu by nemělo chybět mimo jiné (1) navázání na předchozí výklad v knize; (2) srozumitelné vystihnutí základních bodů MacIntyrovy argumentace (cíle výkladu, terče kritiky, důvody kritiky, logika jeho vlastní pozice… dle povahy zadaných pasáží) a (3) vlastní zhodnocení společně s návrhy bodů do diskuse. Při tomto hodnocení doporučuji pracovat především (a) s předchozím MacIntyrovým dílem (mnohá témata totiž MacIntyre již – někdy rozsáhleji, jindy způsobem, který později považoval za neadekvátní – řešil v předchozích dílech, jak v knihách, tak v článcích) a (b) s autory/pozicemi, se kterými se MacIntyra konfrontuje. Bude-li tomu odpovídat povaha zadané pasáže, lze referát pojmout i tak, že se student bude hlouběji zabývat těmito alternativními pozicemi (např. Marxem, Nietzschem, Humem, Williamsem, Gibbardem, Blackburnem, citovanými literárními díly, příklady diskutovaných praktik, politik, zkušeností atd.). Prezentaci je tudíž nutno konzultovat s vyučujícím, a to zásadně v jeho konzultačních hodinách. Kvalita prezentace bude hodnocena 0–13 body. Účast a aktivita v hodinách. Vzhledem k charakteru kurzu se předpokládá aktivní participace na základě předchozího nastudování literatury. Hodnocena bude vždy 0–1,5 body. Typ a způsob hodnocení Písemné přípravy (min. 6) 24 bodů (40 %), prezentace 13 b (26 %), aktivní účast v diskusích 18b (cca 33 %). Maximální zisk 55 bodů, minimum pro absolvování kurzu 33 bodů. V případě, že setkání odpadne a nebude nahrazeno, body za účast v diskusi budou přičteny k písemné přípravě, pokud bude odevzdána. Průběžné hodnocení viz Poznámkový blok v ISu. Bodová stupnice: 55–50 A; 49–45 B; 44–40 C; 39–36 D; 35–33 E; 32 a méně F
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2018/POL616