POLn4058 Kritické myšlení a věci veřejné

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ján Tomaštík (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 10:00–11:40 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem nabízeného kurzu je v prvé řadě uvést studenty do základů kritického myšlení, vylepšit jejich argumentační schopnosti a naučit je rozeznávat různé argumentační fauly, které se často v různých debatách objevují. Smyslem uvedení do kritického myšlení bude pomoci studentům argumentovat v různých kontroverzích, které se v dnešní době vyskytují. Základní dovednosti kritického myšlení studenti využijí při hledání odpovědí na různé důležité morální a politické otázky v současných společnostech. Právě různým hojně diskutovaným veřejným problémům bude věnována druhá část kurzu. Studenti si tak jednak osvojí argumentační dovednosti, které budou moci následně aplikovat při debatách o věcech veřejných. Kritické myšlení a základní znalost morálních teorií budou použity jako prostředek pro zpřesnění argumentace v celospolečenských debatách, které se v dnešní době mnohdy až příliš vášnivě vedou.
Osnova
  • I. Základy kritického myšlení
  • 1. Úvod – organizace kurzu. Co je kritické myšlení? Překážky kritického myšlení Vaughn, Lewis 2018. Concise Guide to Critical Thinking. Oxford: Oxford University Press, 1-15, 24-37, 46-60.
  • 2. Co jsou argumenty? Identifikace a hodnocení Vaughn, Lewis 2018. Concise Guide to Critical Thinking. Oxford: Oxford University Press, 46-60.
  • 3. Deduktivní a induktivní argumenty. Argumentační fauly Vaughn, Lewis 2018. Concise Guide to Critical Thinking. Oxford: Oxford University Press, 69-75, 81-97, 219-240.
  • 4. Příklady (problematických) argumentů: jak uvažovat o ústavě? Vermeule, Adrian 2011. The System of the Constitution. Oxford: Oxford University Press, 38-64.
  • 5. Příklady (problematických) argumentů: jak uvažovat o výjimečných stavech a roli jednotlivých politických institucí v nich? – position papery I Ginsburg, Tom, Versteeg, Mila 2021. The Bound Executive: Emergency Powers During the Pandemic. International Journal of Constitutional Law, 19(1), 1-38. Posner, Eric A., Vermeule, Adrian 2007. Terror in the Balance. Security, Liberty, and the Courts. Oxford: Oxford University Press, 59-86. (Position paper lze psát i na text ze 4. semináře)
  • II. Normativní teorie v pozadí veřejných problémů 6. Morální teorie a jejich hodnocení Vaughn, Lewis 2018. Doing Ethics: Moral Reasoning, Theory, and Contemporary Issues. New York: W. W. Norton & Company, 41-82.
  • 7. Konsekvencialismus, deontologie a etika ctností Vaughn, Lewis 2018. Doing Ethics: Moral Reasoning, Theory, and Contemporary Issues. New York: W. W. Norton & Company, 85-105, 132-146, 172-179.
  • III. Věci veřejné (vybraná témata) 8. Může stát vynucovat morálku? (JT) – position papery II George, Robert P. 2008. „The Central Tradition – Its Value and Limits“. In: Virtue Jurisprudence. Eds. Colin Farelly and, Larry B. Solum. London: Palgrave Macmillan, 24-50. Quong Jonathan 2004. The Scope of Public Reason. Political Studies, 52(2), 233-250
  • 9. Diskusní hodina I (JT) Splňuje podstatu manželství nezbytně jen pár muž a žena, anebo páry stejného pohlaví ji mohou naplňovat stejně jako páry různého pohlaví? Girgis, Sherif, George, Robert P. and Anderson, Paul 2011. What is Marriage? Harvard Journal of Law and Public Policy, 34(1), 245-287. Macedo, Stephen 2015. Just Married. Same-Sex Couples, Monogamy, and the Future of Marriage. Princeton: Princeton University Press, 38-75.
  • 10. Čtecí týden
  • 11. Diskusní hodina II – nezpůsobuje přílišné bránění nenávistným projevům cenzuru aneb hate speech vs. cenzura svobody projevu Chemerinsky, Erwin, Gillman, Howard 2017. Free Speech on Campus. New Haven: Yale University Press, 82-110. Waldron, Jeremy 2012. The Harm in Hate Speech. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 65-104.
  • 12. Fenomén migrace a otevřejných hranic? Vaughn, Lewis 2018. Doing Ethics: Moral Reasoning, Theory, and Contemporary Issues. New York: W. W. Norton & Company, 756-819.
  • 13. Vybrané otázky: skupinové prezentace (5 skupin po cca 3-4 lidech) Vaugh, Lewis 2018. Doing Ethics: Moral Reasoning, Theory, and Contemporary Issues. New York: W. W. Norton & Company, 221-235 (potraty), 334-342 (poskytování zdravotní péče), 371-381 (morální status zvířat), 429-439 (postoj k přírodě), 470-486 (rasová diskriminace), 536-546 (sexuální morálka), 621-632 (drogy, nebo zbraně), 666-677 (trest smrti), 705-723 (spravedlivá válka, nebo mučení).
Literatura
    povinná literatura
  • Vaughn, Lewis 2018. Concise Guide to Critical Thinking. Oxford: Oxford University Press.
  • Vaughn, Lewis 2018. Doing Ethics: Moral Reasoning, Theory, and Contemporary Issues. New York: W. W. Norton & Company.
Výukové metody
Požadavkem k úspěšnému ukončení kurzu je aktivita v hodinách, účast v jedné z diskusí, napsání dvou position paperů a závěrečná skupinová prezentace.
Metody hodnocení
Požadavkem k úspěšnému ukončení kurzu je aktivita v hodinách, účast v jedné z diskusí, napsání dvou position paperů a závěrečná skupinová prezentace. (1) Od studentů se vyžaduje pravidelná aktivita, za níž v hodinách mohou získat 0-9 bodů. Do závěrečného hodnocení se budou oficiálně započítávat 0-6 bodů, další body (1-3) jsou bonusové. (2) Odevzdání alespoň dvou diskusních position paperů k vybraným hodinám v rozsahu cca 5 normostran. Datum odevzdání: čtvrtek před konáním diskusní hodiny. Struktura PP: Po stručném shrnutí argumentace z povinné literatury se s ní student kriticky vyrovná a pokusí se zaujmout i svůj vlastní – a to dobře vyargumentovaný – postoj. Nemusí reagovat na všechny texty, ale vybere si z nich určitý argument, který je podle jeho názoru zvláště zajímavé, ať už kvůli své problematičnosti, nebo přesvědčivosti. Cílem je co nejpřesvědčivější argumentace pro jednu ze zmiňovaných pozic. Za každý position paper studenti získávání 0-5 bodů, tj. celkově za ně mohou dostat 0-10 bodů. (3) Účast ve dvou seminárních diskusích nad aktuálními společenskými tématy. V diskusi budou vystupovat dvě strany, třetí skupinou budou arbitři. 14 dní před konáním diskuse vloží strany do studijních materiálů v ISu seznam hlavních užitých argumentů (stačí v hlavních bodech s odkazy pramenů, z nichž strany vycházeli. Argumenty musí být systematicky uspořádány a následně jim bude odpovídat i vstupní řeč stran) v rozsahu minimálně 7 normostran. Týden před konáním diskuse vloží do studijních materiálů v ISu 3 otázky pro protistranu. Otázky budou směřovat k nejslabším a problematickým místům v argumentaci protistrany. Ve stejný čas vloží 2 otázky pro obě strany do ISu i arbitři. Celou diskusi moderuje předsedající, kterého si vyberou arbitři mezi sebou. Diskuse začne 10 minut dlouhou obhajobou pozice jedné ze stran, následuje pak projev strany druhé. Posléze proběhne debata stran řízená arbitry. Arbitři umožní každé ze stran reagovat na otázky druhé strany; debata probíhá do té doby, než ji arbitři ukončí. Za každou stranu vystupuje jeden, či více mluvčích; vše záleží na domluvě uvnitř stran. Vzhledem k možným komplikacím musí být všichni členové stran připraveni zasáhnout do diskuse. Všichni z arbitrů mohou pokládat otázky oběma stranám. Obecně je úkolem arbitrů hlídat, aby argumenty stran odpovídaly faktům a byly přesvědčivé. Na závěr hodiny (cca 15 minut před jejím koncem) ukončí arbitři diskusi a odeberou se k poradě. Na této poradě proběhne hlasování. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího. Nesouhlasí-li některý z arbitrů s verdiktem většiny svých kolegů, uplatní vůči většinovému rozhodnutí odlišné stanovisko. Do čtrnácti dnů po konání diskuse arbitři vyhotoví písemné odůvodnění svého verdiktu ve stejném rozsahu jako jednotlivé strany. Ve svém rozhodnutí shrnou argumenty jednotlivých stran (a to jak seznam argumentů, tak vlastní vystoupení v diskusi), v druhé části rozhodnutí identifikují principy, které je vedly v jejich rozhodování, a aplikují tyto principy na projednávanou věc. První část jejich rozhodnutí nesmí být delší než druhá část. V odůvodnění svého rozhodnutí pracovat s různou odbornou literaturou (a to domácí, tak zahraniční). Rozdělení do skupin proběhne ve 3. týdnu výuky kurzu. Žádný student nesmí být v debatách 2x rozhodčím. Absolvoval-li někdo jednu z debat v jiném kurzu, bude v dané debatě rozhodčím. Účast v diskusi je pro studenty povinná, je podmínkou připuštění ke zkoušce. Vítězná strana získá automaticky 4 body, poražená strana a rozhodčí obdrží body podle kvality své argumentace. Lze tak získat 0-8 bodů. (4) Účast v jedné ze skupinových prezentací, které se budou týkat vybraných témat ze 13. hodiny. Studenti budou pracovat malých skupinkách, přičemž bude jejich cílem nejprve stručně shrnout hlavní pozice, které se v dané debatě objevují, a následně argumentovat pro tu z nich, která je jim (většinově) nejbližší. Studenti by neměly přesáhnout rozsah 10 minut. Následně dostanou 2 otázky, na které stručně zodpoví. Datum odevzdání textu prezentace v rozsahu cca 5 normostran: čtvrtek před konáním poslední hodiny. V návaznosti na to si jiná skupinka připraví dva kritické postřehy, které budou nabourávat předloženou pozici. Za prezentaci lze získat 0-5 bodů, kvalita postřehů je hodnocena 0-1 bodem. Důležité upozornění: nebude-li člen diskusních a prezentujících skupin spokojen s výsledkem v diskusi či při skupinové prezentaci, lze se ve zkouškovém období domluvit na náhradním plnění, které bude spočívat v sepsání seminární práce na jedno z diskutovaných témat (přesné téma určí vyučující). Hodnocení: Z možných 30 bodů nutno získat minimálně 18 bodů: (1.) aktivita (6 bodů), (2.) position papery (10 bodů), (3.) diskuse (8 bodů), a (4.) závěrečná skupinová prezentace (6 bodů) - maximum 30 bodů.
Informace učitele
Bližší informace lze najít v sylabu kurzu ve studijních materiálech v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022.