PSY103 Vývojová psychologie I

Fakulta sociálních studií
jaro 2001
Rozsah
1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Obecná vývojová psychologie - základní pojmový aparát
  • Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historické zdroje vývojové psychologie - např. Komenský, Rousseau, Darwin, "století dítěte", u nás Fr. Čáda, M. Rostohar, F. Kratina, V. Příhoda. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Pojmy: fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období.
  • Metody vývojové psychologie
  • Metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: (A) prospektivní (katamnestický) a (B) retrospektivní (anamnestický). Ad (A): longitudinální (podélný) přístup a transverzální (příčný, průřezový) přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti.
  • Dědičnost versus prostředí
  • Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, depravace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. Studie dvojčat, nature vs. nurture (výzkumy M. Mead), kultura a prostředí.
  • Vývojové teorie a vývojové modely - I.
  • Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní,empirismus, J.B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson). Behaviorální teorie (B. Skinner), teorie sociálního učení (Bandura, Michel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (Bühlerovi)
  • Vývojové teorie a vývojové modely - II.
  • Sociobiologie, ekologický model vývoje (Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (Magnusson, Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (Baltes), socializace osobnosti vers. ontogenetický vývoj.
  • Emocionalita v průběhu života
  • Základní pojmy vztahující se k emocionalitě, k projevům emocí a k citům Emoce a city ontogenezi. Teorie připoutání (attachment), úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích. Subjektivní pohoda (well-being) a globální vztah k sobě (self-esteem) v ontogenezi.
Literatura
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
  • KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
  • ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
  • KURIC, Josef. Ontogenetická psychologie [Kuric, 1986]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 264 s. info
  • SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
  • KOCOURKOVÁ, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1978, 343 s. URL info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
  • HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 259 s. info
  • LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je zkoušen jako součást postupové zkoušky.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.