FSS:PSY104 Vývojová psychologie II - Informace o předmětu
PSY104 Vývojová psychologie II
Fakulta sociálních studiípodzim 1999
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Předpoklady
- PSY103 Vývojová psychologie I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Osnova
- VP1: Kognitivní vývoj (vývoj myšlení, vývoj řeči, vývoj paměti a učení) Biologické souvislosti vývoje mozku. Piagetova periodizace kognitivního vývoje a její klíčové pojmy (asimilace a akomodace, grupování, senzomotorická a symbolická schemata, předpojem, egocentrické myšlení). Kognitivní model vývoje mysli. Inteligence. Vývoj řeči - předřečové aktivity, sociální kontext dorozumívání řečí - Kašpar Hauser, "vlčí děti", teorie vývoje řeči (Vygotskij), pojem interiorizace, zóna nejbližšího vývoje. Charakteristika procesu učení, význam rituálů v předškolním věku
- VP2: Sociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role. Vývoj člověka z perspektivy teorie sociálního učení A. Bandury - klíčová role kognitivních procesů, zprostředkování, sebereflexe a seberegulace. Observační učení, význam symbolických modelů, zprostředkované důsledky. Pozornost - podržení - jednání - motivace. Reciproční determinismus v procesu vývoje a socializace. Já a sociální učení - sebemonitorování (self-monitoring) a sebeúčinnost (self-efficacy). Vývoj jáské zkušenosti v ontogenezi, poznatky o druhých a sociální srovnávání. Utváření identity v dětství, dospívání a dospělosti. Dětské porozumění rolím, autoritě, sociálním jevům a strukturám.
- VP3: Emocionální vývoj II. Tzv. Emocionální inteligence Biologický a fyziologický kontext emocí - neuroanatomie, sympatikus, parasympatikus, hormonální regulace. Vybrané teorie emocí (periferní, talamická, aktivační). Ontogeneze emocí a její souvislosti s růstem a zráním. Emočně bohatá životní období - stadium negativismu, puberta�Pojem emocionální inteligence. Stadia empatie. Sociální souvislosti emocí. Jak naučit děti chápat a kontrolovat své emoce. Speciální témata: postnatální deprese a její možný vliv na emocionální vývoj dítěte, vliv způsobu výchovy na emocionální a osobnostní vývoj
- VP4: Vývoj sociálních a interpersonálních vztahů rodiče, vrstevníci, blízké vtahy, děti, vnuci... Sociální poznávání v ontogenezi, rozvoj sociální kompetenece. Vývoj důležitosti interpersonálních vztahů, empatie, kooperace, soupeření. Vztah k rodičům a jeho proměny, vztahy k sourozencům. Vztahy k vrstevníkům a jeho proměny. Význam školní třídy a školní sociální situace v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího. Přátelství a kamarádství, jeho zvláštnosti v jednotlivých etapách života člověka.Erotické vztahy, jejich vývoj v období dospívání a v dospělosti. Vývoj rodičovské role a vztahu k dětem v průběhu života. Prarodičovská role a vnuci.
- VP 5: Morální vývoj. Potřeby, motivace, zájmy, hodnoty, postoje v průběhu života. (M. Štěpánková) Koncepce a teorie morálky v pojetích různých psychologických směrů a škol. (Freud, Piaget, Kohlberg, Gilliganová, sociálně-psychologické, sociologické, sociobiologické pojetí vývoje morálky, humanistické koncepce, novější směry�) Morální vývoj a motivace, seberealizace a hodnoty. Morálka jako existencionální problém. Hodnoty a postoje.
- VP6: Problémy a krize v průběhu života, otázka životní spokojenosti a smyslu života (M. Štěpánková) Zvláštnosti jednotlivých období ve vztahu k prožívání životní spokojenosti. Specifické problémy jednotlivých období vývoje. Pojem vývojová krize a životní krize. Specifické problémy se zaměřením se na období dospělosti a stáří. Odpoutávání se od primární rodiny, společenské uplatnění a profesní dráha, budování vztahů a vlastní intimity (intimita vs izolace), manželství a rodinný život, krize středního věku, klimakterium ... ), sexualita. Involuční proces (tělesná a psychická involuce, zhoršování kognitivních funkcí, nemoci), změna sociálních rolí, aktivní stáří, hodnota života.
- Literatura
- Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str. 21-26, 173-179, 287-323, 346-359.
- Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614
- Schneewind, K. A. (1996). Family influences on Human Development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 250-253.
- Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str.
- Bandura, A. (1996). Social Learning Theory of Human development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 101-107.
- Kurtines, W.M.; Gewirtz, J.L.: Moral Development - an Introduction.Heedham Heights. Allyn &Bacon, 1995.
- Eisenberg, N. (1996). Development of Prosocial Behavior . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 206-209.
- SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 267 s. ISBN 80-7178-238-6. [citováno 2024-04-23] info
- BERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Online. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-192-4. [citováno 2024-04-23] info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Online. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. [citováno 2024-04-23] info
- GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Online. Translated by Markéta Bílková. Praha: Columbus, 1997. 248 s. ISBN 80-85928-48-5. [citováno 2024-04-23] info
- HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Online. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. [citováno 2024-04-23] info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. Online. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997. s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. [citováno 2024-04-23] info
- CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu?. Online. Praha: Lidové noviny, 1996. 399 s. ISBN 80-7106-139-5. [citováno 2024-04-23] info
- BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Online. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. [citováno 2024-04-23] info
- FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Online. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. ISBN 80-901601-4-X. [citováno 2024-04-23] info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. Online. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1994. 94 s. ISBN 80-85495-33-3. [citováno 2024-04-23] info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Online. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. [citováno 2024-04-23] info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Online. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80-7038-078-0. [citováno 2024-04-23] info
- PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Online. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990. 135 s. ISBN 80-201-0076-8. [citováno 2024-04-23] info
- HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Online. Praha: Panorama, 1989. 407 s. ISBN 80-7038-158-2. [citováno 2024-04-23] info
- MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Online. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978. 353 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Myšlení a řeč. Online. Translated by Jan Průcha. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 295 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Online. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 363 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Online. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 183 s. [citováno 2024-04-23] URL info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 1970]. Online. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 115 s. [citováno 2024-04-23] info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 1999, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim1999/PSY104