PSY104 Vývojová psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 1999
Rozsah
1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Předpoklady
PSY103 Vývojová psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • VP1: Kognitivní vývoj (vývoj myšlení, vývoj řeči, vývoj paměti a učení) Biologické souvislosti vývoje mozku. Piagetova periodizace kognitivního vývoje a její klíčové pojmy (asimilace a akomodace, grupování, senzomotorická a symbolická schemata, předpojem, egocentrické myšlení). Kognitivní model vývoje mysli. Inteligence. Vývoj řeči - předřečové aktivity, sociální kontext dorozumívání řečí - Kašpar Hauser, "vlčí děti", teorie vývoje řeči (Vygotskij), pojem interiorizace, zóna nejbližšího vývoje. Charakteristika procesu učení, význam rituálů v předškolním věku
  • VP2: Sociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role. Vývoj člověka z perspektivy teorie sociálního učení A. Bandury - klíčová role kognitivních procesů, zprostředkování, sebereflexe a seberegulace. Observační učení, význam symbolických modelů, zprostředkované důsledky. Pozornost - podržení - jednání - motivace. Reciproční determinismus v procesu vývoje a socializace. Já a sociální učení - sebemonitorování (self-monitoring) a sebeúčinnost (self-efficacy). Vývoj jáské zkušenosti v ontogenezi, poznatky o druhých a sociální srovnávání. Utváření identity v dětství, dospívání a dospělosti. Dětské porozumění rolím, autoritě, sociálním jevům a strukturám.
  • VP3: Emocionální vývoj II. Tzv. Emocionální inteligence Biologický a fyziologický kontext emocí - neuroanatomie, sympatikus, parasympatikus, hormonální regulace. Vybrané teorie emocí (periferní, talamická, aktivační). Ontogeneze emocí a její souvislosti s růstem a zráním. Emočně bohatá životní období - stadium negativismu, puberta�Pojem emocionální inteligence. Stadia empatie. Sociální souvislosti emocí. Jak naučit děti chápat a kontrolovat své emoce. Speciální témata: postnatální deprese a její možný vliv na emocionální vývoj dítěte, vliv způsobu výchovy na emocionální a osobnostní vývoj
  • VP4: Vývoj sociálních a interpersonálních vztahů rodiče, vrstevníci, blízké vtahy, děti, vnuci... Sociální poznávání v ontogenezi, rozvoj sociální kompetenece. Vývoj důležitosti interpersonálních vztahů, empatie, kooperace, soupeření. Vztah k rodičům a jeho proměny, vztahy k sourozencům. Vztahy k vrstevníkům a jeho proměny. Význam školní třídy a školní sociální situace v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího. Přátelství a kamarádství, jeho zvláštnosti v jednotlivých etapách života člověka.Erotické vztahy, jejich vývoj v období dospívání a v dospělosti. Vývoj rodičovské role a vztahu k dětem v průběhu života. Prarodičovská role a vnuci.
  • VP 5: Morální vývoj. Potřeby, motivace, zájmy, hodnoty, postoje v průběhu života. (M. Štěpánková) Koncepce a teorie morálky v pojetích různých psychologických směrů a škol. (Freud, Piaget, Kohlberg, Gilliganová, sociálně-psychologické, sociologické, sociobiologické pojetí vývoje morálky, humanistické koncepce, novější směry�) Morální vývoj a motivace, seberealizace a hodnoty. Morálka jako existencionální problém. Hodnoty a postoje.
  • VP6: Problémy a krize v průběhu života, otázka životní spokojenosti a smyslu života (M. Štěpánková) Zvláštnosti jednotlivých období ve vztahu k prožívání životní spokojenosti. Specifické problémy jednotlivých období vývoje. Pojem vývojová krize a životní krize. Specifické problémy se zaměřením se na období dospělosti a stáří. Odpoutávání se od primární rodiny, společenské uplatnění a profesní dráha, budování vztahů a vlastní intimity (intimita vs izolace), manželství a rodinný život, krize středního věku, klimakterium ... ), sexualita. Involuční proces (tělesná a psychická involuce, zhoršování kognitivních funkcí, nemoci), změna sociálních rolí, aktivní stáří, hodnota života.
Literatura
  • Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str. 21-26, 173-179, 287-323, 346-359.
  • Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614
  • Schneewind, K. A. (1996). Family influences on Human Development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 250-253.
  • Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, str.
  • Bandura, A. (1996). Social Learning Theory of Human development . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 101-107.
  • Kurtines, W.M.; Gewirtz, J.L.: Moral Development - an Introduction.Heedham Heights. Allyn &Bacon, 1995.
  • Eisenberg, N. (1996). Development of Prosocial Behavior . In: E. DeCorte, F. E. Weinert, International Encyclopedia of Developmental and Instructional Psychology. Oxford, Elsevier, str. 206-209.
  • SHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 267 s. ISBN 80-7178-238-6. [citováno 2024-04-23] info
  • BERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Online. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-192-4. [citováno 2024-04-23] info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Online. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. [citováno 2024-04-23] info
  • GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Online. Translated by Markéta Bílková. Praha: Columbus, 1997. 248 s. ISBN 80-85928-48-5. [citováno 2024-04-23] info
  • HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Online. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. Online. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997. s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. [citováno 2024-04-23] info
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu?. Online. Praha: Lidové noviny, 1996. 399 s. ISBN 80-7106-139-5. [citováno 2024-04-23] info
  • BRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Online. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. [citováno 2024-04-23] info
  • FRANKL, Viktor Emanuel. Člověk hledá smysl : úvod do logoterapie. Online. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1994. 88 s. ISBN 80-901601-4-X. [citováno 2024-04-23] info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. Online. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 1994. 94 s. ISBN 80-85495-33-3. [citováno 2024-04-23] info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Online. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. [citováno 2024-04-23] info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Online. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80-7038-078-0. [citováno 2024-04-23] info
  • PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Online. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990. 135 s. ISBN 80-201-0076-8. [citováno 2024-04-23] info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Online. Praha: Panorama, 1989. 407 s. ISBN 80-7038-158-2. [citováno 2024-04-23] info
  • MILLAR, Susanna. Psychologie hry. Online. Edited by Jarmila Kotásková - Zdeněk Matějček, Translated by Jarmila Milner. Praha: Panorama, 1978. 353 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Myšlení a řeč. Online. Translated by Jan Průcha. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 295 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VYGOTSKIJ, Lev Semenovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Online. Translated by Miluše Sedláková - Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 363 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Emoce, city a motivace. Online. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 183 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 1970]. Online. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 115 s. [citováno 2024-04-23] info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.