PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radka Alexandrová (přednášející)
Mgr. Dana Dvořáčková (přednášející)
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 8:00–9:40 P21, každé liché úterý 10:00–11:40 P21 a každé sudé úterý 8:00–9:40 P21
Předpoklady
PSY103 Vývojová psychologie I && PSY104 Vývojová psychologie II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen:
použít poznatky ze základních kurzů vývojové psychologie v nových souvislostech a kontextech
porozumět aplikačním možnostem vývojové psychologie
implementace nových poznatků do praxe
Osnova
  • Na přednáškách a seminářích budou přednášena a diskutována následující témata:
  • 1.Úvod do aplikované vývojové psychologie. Koncept celoživotního utváření (life span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků. Průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami. Aplikace poznatků jiných vědních oborů, atd.
  • 2.Vývojová psychopatologie (normálním a abnormální vývojové procesy, vývojově psychologické souvislosti duševních poruch). 3.Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství Vymezení (základní přístupy medicínský vs. psychosociální); diagnostika; problémy s diagnostikou; symptomatologie; vývojová perspektiva (podoba symptomů v jednotlivých etapách vývoje). Modely etiologie ADHD, prevalence, komorbidita atd.
  • 4.Psychologie nadaných děti a dospívajících (inteligence, koncepce nadání, talent, základní pojmy a výzkumy, typické kognitivní a sociální charakteristiky a problémy nadaných jedinců v různých vývojových etapách, identifikace nadaných psychologem a učitelem.
  • 5.Péče o dítě s (mentálním) postižením. Reflexe obtíží rodičů spojené s péčí o dítě s postižením, zdroje zvládání, role a úkoly, rodinné soužití, atd.
  • 6.Pozdní stáří a smrt (fyzické a psychické stárnutí, deteriorace mentálních funkcí, prožívání a emoce ve stáří. Nemocné stáří – vnímání nemoci, vyrovnávání se se smrtí, smrt jako poslední vývojová fáze člověka. Sociální kontext, rodinné zázemí, samota, strach ze stáří.). umírání a smrt jako vývojové stadium, vyrovnávání se se ztrátou, psychologická práce s umírajícími pacienty – principy komunikace, doprovázení, potřeby.
Literatura
    povinná literatura
  • CUMMINGS, E. Mark, Patrick DAVIES a Susan B. CAMPBELL. Developmental psychopathology and family process : theory, research, and clinical implications / E. Mark Cummings, Patrick T. Davies, Susan B. Campbell ; foreword by Dante Cicchetti. New York: Guilford Press. xiv, 493. ISBN 1572305975. 2000. info
    doporučená literatura
  • WENAR, Charles. Developmental psychopathology : from infancy through adolescence. 5th ed. New York: McGraw-Hill Publishing Company. xvii, 557. ISBN 9780071215206. 2006. info
    neurčeno
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál. 328 stran. ISBN 9788073674762. 2008. info
  • KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 138 s. ISBN 9788087029473. 2008. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. 2000. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.