PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
0/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Hašková (cvičící)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 13:30–15:00 P21
Předpoklady
PSY110 Psych. výchovy a vzdělávání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání.
Osnova
  • Učení jako specifická dovednost i forma sebezkušenosti
  • Interakce učitele a žáka ve školním prostředí
  • Interakce rodičů a dětí při výchově a vzdělávání
Literatura
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. [citováno 2024-04-24] info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Online. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011. 172 stran. ISBN 9788026200437. [citováno 2024-04-24] info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Online. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. 655 stran. ISBN 9788073672737. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Online. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005. 165 stran. ISBN 8073151049. [citováno 2024-04-24] info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. [citováno 2024-04-24] info
  • GAVORA, Peter. Žiak a text. Online. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 8008003332. [citováno 2024-04-24] info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Online. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 161 stran. ISBN 8004218547. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
teoretická příprava, sběr dat ve školách a jejich vyhodnocení, skupinová diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
domácí úkoly, četba
skupinový projekt, prezentace
zkouška - písemný test
Informace učitele
The course, its content and structure is still "work in progress"; is based on cooperation with schools and other institutions working in the field of education and training.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.