PSY407 Poradenská psychologie - děti, mládež

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Hanáčková (přednášející)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Ilona Pešová (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 8:00–9:30 P24
Předpoklady
VYCET ( 1 , PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. || NOW ( PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod. ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Kurz se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu by studenti měli být schopni:
rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost)
poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita)
vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu
Osnova
  • Legislativa spojená s poradenstvím pro děti a mládež
  • Zásady a postupy práce s dětmi
  • Zásady a postupy práce s dospělými - rodiči a učiteli apod.
  • Školní zralost/připravenost, adaptace na školu
  • Úzkostnost, problémové chování, agresivita, smyslové hypersenzitivity
  • Rozvod, konflikty v rodině
  • ADHD, ADD
  • PAS
  • Týrání a zanedbávání, insitucionální péče, náhradní rodinná péče
Výukové metody
přednášky, kazuistiky, skupinové diskuze, samostatné studium
Metody hodnocení
zápočet: prezentace kazuistiky a přijatý individualizovaný plán péče založený na prezentované kazuistice
závěrečná zkouška: písemný test
závěrečná známka je založena na součtu bodů získaných za individualizovaný plán péče a bodů za písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.