PSY437 Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Václav Šnorek (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Rozvrh
každou sudou středu 14:00–17:40 U32
Předpoklady
Základní kurz psychodiagnostiky (pro dospělé nebo děti, event. obojí)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: určeno pro studenty magisterského programu jednooborové psychologie na FSS MU, pokud to kapacita dovolí pak si předmět mohou zapsat i studenti ve druhém cyklu magisterského programu jednooborové psychologie na FF MU
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.
Osnova
  • Blok I
  • ROR: Projektivní metody, historie Rorschachovy metody (původní experimenty), projektivní přístup, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger), etické aspekty projektivní diagnostiky.
  • Blok II
  • TAT: Vztah mezi životem a příběhem. Příběh a jeho významy. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. Interpretační přístupy: H. Murray, W.E. Henry, S.Tomkins a E. Tomkinsová, L. Bellak.
  • Blok III
  • ROR: Vývojový přístup k interpretaci ROR a jiných projektivních metod. Chování v testové situaci a extrapolace do mimotestových situací. Validita a reliabilta, ROR v klinickém vyšetření, skórovací systémy.
  • Blok IV
  • TAT: Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. Základní interpretační postup: poselství příběhu v TAT. Interpretační přístupy: H. Teglasiová (empatie), M.Feffer, S. R. Jenkinsová (interpersonální decentrace), A. Thomasová (afektivní škála). Integrující interpretační procedura (I.I.P.).
  • Blok V 
  • ROR:Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky, determinanty skórování, obsahy, zvláštní fenomény. Interpretace protokolu.
  • Blok VI
  • TAT: Příklady interpretace TAT protokolů. Cvičení: Interpretace celého protokolu TAT.
  • Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně
Literatura
  • FIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK. Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví. s. 136-160. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5. 2008. info
  • ČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ. Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In:J.Ženatý,I.Čermák,R.Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. In Rorschach a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody. s. 175-212. Ročenka Rorschach a projektivní metody. ISBN 978-80-87023-02-0. 2007. info
  • ČERMÁK, Ivo. Podnětové charakteristiky tabulí Tématicko apercepčního testu. In I. Čermák, J. Ženatý (eds.), Rorschach a projektivní metody.Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: Nakladatelství MSD, s.r.o. s. 163-189. ročník I/2005. ISBN 80-86633-47-0. 2006. info
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, domácí úkoly zaměřené na skórování TAT protokolů, skupinová interpretace protokolů TAT a ROR
Metody hodnocení
Studenti napíší esej o jednom protokolu ROR a jenom protokolu TAT, které jim budou přednášejícími poskytnuty. Využijí znalosti získané v průběhu kurzu a vlastním studiem. V případě analýzy TAT protokolu bude důraz kladen na aplikaci jednoho z probíraných skórovacích systémů.
Informace učitele
Další literatura je uvedena v rozšířené verzi syllabu, který je uložen v organizačních pokynech k předmětu v IS. Other sources are listed in supplemented syllabus and/or will be available during the course.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.