PSY442 Speciální psychiatrie

Fakulta sociálních studií
jaro 2009
Rozsah
1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Rozvrh
St 25. 2. 14:00–15:40 P24, St 11. 3. 14:00–15:40 P24, St 8. 4. 14:00–15:40 P24, St 22. 4. 14:00–15:40 P24, St 6. 5. 14:00–15:40 P24
Předpoklady
psy461 Základy neurověd && psy450 Psychopatologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro studenty magisterského programu psychologie a studenty psychoterapeutických studií, je ukončen zkouškou. Studenti se v průběhu přednášky a následné diskuse seznámí se základy psychiatrické diagnostiky, biologických korelátů duševních poruch a současných možností léčby duševních poruch. Kurz se bude věnovat nejen teoretickým a kontextovým znalostem jednotlivých diagnostických kategorií, ale také praktickým dovednostem při jejich rozpoznávání.
Hlavní cíle kurzu jsou: stručné seznámení s historií a vývojem psychiatrie jako oboru; seznámení s modely duševních poruch; seznámení s diagnostickými systémy a jejich aplikací v praxi; základní seznámení s psychofarmakoterapií.
Studenti k ukončení předmětu prokáží schopnost přehledně popsat kazuistiku, schopnost diagnostických úvah včetně diferenciální diagnostiky, schopnost samostatného klinického uvažování a schopnost pracovat s literaturou.
Osnova
  • Základní okruhy:
  • 1. historie a vývoj psychiatrie jako oboru
  • 2. modely duševních poruch
  • 3. diagnostickými systémy a jejich aplikace v praxi
  • 4. psychofarmakoterapie
  • 5. vybranné diagnostické okruhy – diagnostika, psychodynamika, biologické koreláty, léčba (Schizofrenie a psychotická symptomatika. Poruchy nálady. Organické duševní poruchy.)
Literatura
  • HÖSCHL, Cyril, Jan LIBIGER a Jaromír ŠVESTKA. Psychiatrie. Online. 2., doplněné a opravené vyd. Praha: Tigis, 2004. 883 s. ISBN 80-900130-7-4. [citováno 2024-04-24] info
  • SMOLÍK, Petr. Duševní a behaviorální poruchy : průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika [Smolík, 2002]. Online. 2. revid. vyd. Praha: Maxdorf, 2002. 506 s., [8. ISBN 80-85912-18-X. [citováno 2024-04-24] info
  • RABOCH, Jiří a Petr ZVOLSKÝ. Psychiatrie. Online. 1. vyd. Praha: Galén, 2002. 622 s. ISBN 80-7262-140-8. [citováno 2024-04-24] info
  • RAHN, Ewald a Angela MAHNKOPF. Psychiatrie : učebnice pro studium a praxi. Online. Translated by Jan Lorenc. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. 466 s. ISBN 8071699640. [citováno 2024-04-24] info
  • DÖRNER, Klaus a Ursula PLOG. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Online. Translated by Jan Lorenc. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999. 353 s. ISBN 8071696285. [citováno 2024-04-24] info
Metody hodnocení
Podmínky k ukončení předmětu (zkouška):
Sepsání závěrečné seminární práce.
Zkouška má písemnou formu v podobě hodnocení odevzdané seminární práce.
Požadavky na seminární práci:
Základem seminární práce bude kazuistika člověka s duševními obtížemi, se kterým se student setkal při stážích, na praxi či jinde
Pokud student nemá možnost takovouto kazuistiku sepsat podle reálné osoby, může popsat literární či filmovou postavu s duševními obtížemi
Kazuistika bude obsahovat:
1. popis kontextu případu (situace rodinná, vztahová, sociální, somatické choroby apod.)
2. popis aktuálních obtíží
3. popis historie psychických potíží
4. diagnostické rozvahy o zařazení psychických obtíží do diagnostických kategorií
5.úvahy o psychodynamice psychických potíží – intrapersonální i interpersonální
6. návrh dalšího terapeutického postupu, zvážení alternativních možností (psychofarmaka, psychoterapie, sociální rehabilitace apod.)

Použitá literatura (alespoň jedna učebnice psychiatrie, diagnostický manuál, další zdroje...)
Rozsah: 6 stran
Ze seminární práce bude vycházet zkouškové ohodnocení A – E. Hodnotit se bude schopnost přehledně popsat kazuistiku, schopnost diagnostických úvah včetně diferenciální diagnostiky, schopnost samostatného klinického uvažování a schopnost pracovat s literaturou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.