PSY537 Pedagogická a školní psychologie II

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alice Vašáková (přednášející)
Mgr. Michal Jabůrek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9. 11. 8:00–11:15 U53, Čt 16. 11. 8:00–11:15 U53, Čt 23. 11. 8:00–11:15 U53, Čt 30. 11. 8:00–11:15 U53, Čt 7. 12. 8:00–11:15 U53
Předpoklady
PSY411 Pedagogická a školní psych I
Předmět pedagogická a školní psychologie II předpokládá znalost zejména vývojové a pedagogické psychologie, školní psychologie I. Tyto poznatky jsou východiskem pro každý tematický okruh, proto je třeba, aby měli studenti adekvátní znalosti z výše uvedených disciplin, případně si je před samotným kurzem zopakovali.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 13 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/13, pouze zareg.: 0/13, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/13
Jiné omezení: Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie. Studenti s touto profilací jsou upřednostněni.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je vést studenty k aplikaci dosavadních poznatků ve výchovně vzdělávacím procesu a to zejména ve školách. Půjde zejména o témata spojená s vymezením práce školního a poradenského psychologa, prevenci i nápravu poruch chování, učení, pomoc při profesionální orientaci žáků, pomoc při problémech adaptačních a pod. Důraz bude kladen na přímé propojování teoretických poznatků s praktickými. Kurz bude doplňován kazuistikami konkrétních žáků, situací, či intervenčních strategií.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
Orientovat se v základní školské legislativě;
Znát a umět přesně popsat roli a význam pozice školního psychologa v systému vzdělávání;
Orientovat se v základních intervenčních strategiích, které školní psycholog ve své práci používá;
Porozumět problematice specifických vzdělávacích potřeb žáků ve školním prostředí;
Rozumět klíčovým otázkami souvisejícím se školním klimatem;
Přemýšlet a pracovat v souladu s základními principy kariérového poradenství;
Orientovat se v složitosti chování a prožívání problémových dětí ve školním kontextu;
Porozumět procesu implementace podpůrných opatření při vzdělávání žáků se specifickými potřebami
Osnova
  • 1. Kontext poskytování poradenských služeb ve škole včetně rámující legislativy.
  • 2. Školní poradenské pracoviště.
  • 3. Pozice školního psychologa ve školním prostředí, dojednávání zakázky.
  • 4. Prevence a intervence v práci školního psychologa.
  • 5. Problematika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školách.
  • 6. Podpora psychologa při implementaci podpůrných opatření.
  • 7. Diagnostika v práci školního psychologa.
  • 8. Klima školy, klima třídy, práce se školní třídou.
  • 9. Kariérové poradenství, vedení poradenského rozhovoru.
  • 10. Individuální konzultační činnost školního psychologa.
Literatura
    povinná literatura
  • BRAUN, Richard, Dana MARKOVÁ a Jana NOVÁČKOVÁ. Praktikum školní psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014, 214 s. ISBN 9788026201762. info
  • ŠTECH, Stanislav a Jana ZAPLETALOVÁ. Úvod do školní psychologie. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 230 stran. ISBN 9788026203681. info
    doporučená literatura
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Školní psychologie v České republice po roce 1989. Československá psychologie. Praha, 2008, LII, č. 5, s. 480-492. ISSN 0009-062X. URL info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 8071780499. info
Výukové metody
Hlavní výukovými metodami je teoretická přednáška, spočívající v předávání ucelených informací a poznatků přednášejícím. Přednáška bude doplňována průběžně zadávanými úkoly akcentujícími samostatnou práci studentů. Úkoly se budou vázat vždy k příslušným tematickým blokům.
Metody hodnocení
Písemná zkouška. Písemná zkouška bude mít formu vědomostního testu s otevřenými i uzavřenými otázkami. Akcent se klade na celkové pochopení problematiky práce školního psychologa, jeho specifik i schopnosti navrhnout smysluplné řešení typických problémových situací. Písemný test netrvá déle než 60 minut.
Informace učitele
Kurz je primárně určen studentům ze specializace školní a pedagogická psychologie.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Povinný předmět profilace Pedagogická a školní psychologie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018.