PSYn4070 Dětská poradenská psychologie

Fakulta sociálních studií
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 21. 9. 14:00–15:40 U32, St 5. 10. 14:00–15:40 U32, St 19. 10. 14:00–15:40 U32, St 2. 11. 14:00–15:40 U32, St 16. 11. 14:00–15:40 U32, St 30. 11. 14:00–15:40 U32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYn4070/01: St 21. 9. 16:00–17:40 U32, St 5. 10. 16:00–17:40 U32, St 19. 10. 16:00–17:40 U32, St 2. 11. 16:00–17:40 U32, St 16. 11. 16:00–17:40 U32, St 30. 11. 16:00–17:40 U32, Z. Masopustová
PSYn4070/02: St 21. 9. 18:00–19:40 U32, St 5. 10. 18:00–19:40 U32, St 19. 10. 18:00–19:40 U32, St 2. 11. 18:00–19:40 U32, St 16. 11. 18:00–19:40 U32, St 30. 11. 18:00–19:40 U32, Z. Masopustová
Předpoklady
! PSY407 Poradenská psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejobvyklejšími tématy dětského poradenství. Kurz se zaměřuje na potíže dítěte v širším kontextu (vývojové stadium dítěte, jeho potřeby, životní situace apod.) a na poradenský proces.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu by studenti měli být schopni:
rozumět dopadům, jaké nejčastější problémy v dětství mají na jednotlivé oblasti života dítěte (např. jak ADHD dítěte ovlivňuje jeho chování, rodinný život, školní výkon, vztahy s vrstevníky, self-esteem a životní spokojenost)
poskytnout základní poradenství rodičům a učitelům dětí s nejčastějšími potížemi (ADHD, ADD, PAS, úzkostnost, problémové chování, agresivita)
vytvořit individualizovaný plán péče o děti s různými typy potíží s respektem k jejich potřebám, životnímu kontextu a vývojovému stadiu
Osnova
  • Legislativa spojená s poradenstvím pro děti a mládež
  • Zásady a postupy práce s dětmi
  • Zásady a postupy práce s dospělými - rodiči a učiteli apod.
  • Školní zralost/připravenost, adaptace na školu
  • Úzkostnost, problémové chování, agresivita, smyslové hypersenzitivity
  • Rozvod, konflikty v rodině
  • ADHD, ADD
  • PAS
  • Týrání a zanedbávání, insitucionální péče, náhradní rodinná péče
Výukové metody
přednášky, kazuistiky, skupinové diskuze, samostatné studium
Metody hodnocení
zápočet: prezentace kazuistiky a přijatý individualizovaný plán péče založený na prezentované kazuistice
závěrečná zkouška: písemný test
závěrečná známka je založena na součtu bodů získaných za individualizovaný plán péče a bodů za písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.