PSYn4340 PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse

Fakulta sociálních studií
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
1/1/1. interaktivní skupina. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Holeyšovský (přednášející), prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (zástupce)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! PSY434 Rogersovský přístup
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/18
Jiné omezení: Min. 8 studentů pro otevření kurzu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.
Výstupy z učení
Student je dobře seznámen se současnou praxí v tomto psychoterapeutickém přístupu.
Osnova
  • 1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach. 2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám. 3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu. Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.
Literatura
  • NYKL, Ladislav. Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004, 140 s. ISBN 80-86598-69-1. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin, 1961, 420 p. info
  • ROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969, x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. info
  • ROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998, 231 s. ISBN 80-967980-1-4. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961, 409 s. ISBN 3-12-906880-5. info
  • ROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. info
  • ROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001, 192 s. ISBN 80-867980-5-7. info
Výukové metody
Dva celodenní bloky sestávajících se ze seminářů, skupinová práce.
Metody hodnocení
80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky vztažené aspoň na jednu knihu z dané literatury. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje vcelku ca 12 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky dřívějších seminářů a studenty, kteří se zůčastnili na vytvoření e-learningových podkladů. Kniha "On encounter groups" od C. Rogers je jedna ze základních. Existuje v originálu a je skvěký německý překlad, kniha je přeožena též do slovenštiny a je v knihovně fakulty.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
základní podklady jsou přístupné na způsob e-learningu v IS-systemu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2024, jaro 2025.