SOC720 Social Problems of CR: view of experts

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
3/0/0. 9 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Martin Potůček, CSc., MSc (lecturer)
prof. RNDr. Luděk Sýkora, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Michaela Stejskalová (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 27 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Absolvování kurzu tříbí schopnost studujících fundovaně analyzovat sociální problémy celorepublikového charakteru. Kurz umožňuje studujícím přímý kontakt s renomovanými odborníky, kteří analyzují problémové oblasti sociálního života v ČR a podílejí se na nalézání cest k jejich řešení. Každý z (zpravidla tří) přizvaných expertů pronese jednu hodinovou přednášku orientovanou na problémovou oblast jíž se zabývá. Expert zadá blok literatury ke studiu a bude též v průběhu semestru reagovat na (promyšlené) dotazy studujících (e-mailem). Výstupy kurzu jsou: (1) písemný test a (2) esej. Písemný test sestává z uzavřených i otevřených otázek ověřujících znalosti z předepsané literatury. Souhrnné hodnocení za absolvování kurzu je postaveno na součtu bodů testu z literatury (max. 40 bodů) a hodnocení eseje (max. 60 bodů). Stupnice celkového hodnocení (v %): F: 0-59; E: 60-67; D: 68-75; C: 76-83; B: 84-91; A: 92-100.
Literature
  • MORAVEC, Š. 2006. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací. In: Hirt, T., Jakoubek, M., eds. Romové v osidlech sociálního vyloučení, s. 11-69. Plzeň, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o.
  • SOBOTKA, T. 2008. „The rising importance of migrants for childbearing in Europe“. Demographic Research: Volume 19. (225-247)
  • GIANNAKOURIS, K. 2008. „Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies“. Statistics in focus. Eurostat.
  • SÝKORA, L. 2007. Rezidenční segregace - důvod k zamyšlení nebo zárodek budoucích konfliktů? Obec a finance 2007, 1, s. 38-39.,
  • BURJANEK, A. 1997. Segregace. Sociologický časopis 33 (4), 423-434.
  • BRABEC, T., SÝKORA, L. 2009. Gated Communities in Prague. In: Smigiel, Ch., ed., Gated and Guarded Housing in Eastern Europe. Forum IFL, Heft 11, pp. 83-89. Leipzig, Leibnitz-Institut für Länderkunde.
  • POTŮČEK, M. a kol. 2002. Průvodce krajinou priorit pro Českou republiku. Praha, Gutenberg. Kapitola III Prioritní problémy, (str. 289-373)
  • FREJKA, T.; SOBOTKA, T. 2008. „Fertility in Europe: Diverse, delayed and below replacement.“ Demographic Research. Volume 19, Article 3. (s. 15-45)
  • VESELÝ, A. – NEKOLA. M. (eds.) 2008. Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha, Sociologické nakladatelství. Kapitola 8. Veselý, A.: Analýza a vymezení problému, s. 191-234.
  • MOŽNÝ I. 2006. Rodina a společnost. SLON, Praha, kapitola 10. (s. 251–279).
  • DRBOHLAV, D., JANSKÁ, E., ČERMÁKOVÁ, D. 2007. Prostorové koncentrace imigrantů: příklad Vietnamců v Chebu a Ukrajinců v Praze – Holešovicích. Obec a finance 2007, 5, s. 56-57.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Kurs je určen pro posluchače kombinovaného studia, a má proto specifický způsob vyuky.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/SOC720