SPP703 Teorie a metody sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, Ph.D., MBA
Rozvrh
So 4. 10. 15:45–17:15 Aula, So 1. 11. 15:45–17:15 Aula, So 6. 12. 15:45–17:15 Aula
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 21 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a teoretickými východisky sociální práce. Kurz studenty uvede do soudobých teoretických modelů sociální inter-vence (sociální práce) a naznačí jim možnosti jejich praktické aplikace. Studenti získají představu o sociální práci jako o multiparadigmatickém oboru, jehož podstatným rysem je integrující přístup k poznávání i k praktické činnosti. Autor kurzu vychází z teze, že sociální problémy člověka, skupin nebo společenství lze různými způsoby vysvětlovat (konceptualizovat a interpretovat), k praktické pomoci je však třeba použít takový postup, který situaci reálně pozitivně ovlivní (volba přístupu tedy není libovol-ná). V praxi je proto také často nutné uplatňovat několik postupů souběžně nebo následně.
Osnova
  • A) Struktura konzultací 1. SETKÁNÍ Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby. Uvedení do tématu. 2. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. 3. SETKÁNÍ Přednášející probírá vybrané teorie sociální práce dle syllabu. B) Struktura lekcí 1. lekce Organizace kurzu (Úvod do studia, plán a způsob výuky kurzu. Požadované studijní materiály. Výstupy a zpětné vazby.) 2. lekce Úvod do sociální práce 3. lekce Psychosociální přístup 4. lekce Humanistické a existenciální teorie 5. lekce Sociálně-psychologické a komunikační modely 6. lekce Kognitivně-behaviorální teorie 7. lekce Přístup orientovaný na úkoly 8. lekce Krizová intervence 9. lekce Sociální práce se skupinami 10. lekce Komunitní sociální práce 11. lekce Antiopresivní přístupy 12. lekce Ekologická perspektiva
Literatura
  • Matoušek. O a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001
  • Matoušek. O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003
  • NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ. 162 s. ISBN 80-903070-0-0. 2001. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá blokově, ve 3 setkáních celého ročníku a v individuálních konzultací studentů k eseji. Zkouška se skládá ze dvou částí: z eseje, který je odevzdáván v půli semestru a z eseje psaném ve zkouškovém období.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurz sestává ze tří dvouhodinových konzultací (viz II.A). Během první budou studenti seznámeni s podrobnostmi organizace kurzu a s podmínkami pro jeho absolvování. Základním předpokladem zvládnutí kurzu je vysoká motivace. Celý kurz je doprovázen vlastní četbou. Vedle toho je úkolem účastníků kurzu vypracování projektu řešení případu a zvládnutí závěrečného testu (viz list B). Na základě úspěšného absolvování kurzu bude studentovi zkouška. Samozřejmostí je, že po celou dobu kurzu je studentovi k dispozici konzultant.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.