SPRb1211 Drugs and Society

Faculty of Social Studies
Spring 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Taught online.
Teacher(s)
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Social Policy and Social Work – Faculty of Social Studies
Timetable
Tue 16:00–17:40 P21
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 28 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/28, only registered: 1/28
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se stěžejními tématy která souvisí s užíváním drog na individuální ale i společenské úrovní a představit spektrum intervencí, které v této oblasti nabízí sociální práce.
V úvodu jsou na základě bio-psycho-socio-spirituálního modelu představeny různé definice užívání legálních i nelegálních drog. Pozornost je dále věnována různým nástrojům drogové politiky na národní i mezinárodní úrovní, jako je prevence, léčba, snižování rizik nebo represe.
V další části předmětu je představen systém podpory pro uživatele drog v České republice a různé přístupy a metody sociální práce, které jsou zde uplatňovány.
Předmět zasazuje fenomén užívání drog do kontextu souvisejících společenských problémů jako jsou například vyloučení z bydlení, předluženost, zkušenosti s násilím, práce v sexbyznyse nebo duševní onemocnění.
V neposlední řadě se výuka zaměřuje na spolupráci s lidmi, kteří mají vlastní zkušenost s užíváním drog. Seznamuje s různými rolemi, které mohou mít v systému pomoci a poukazuje i na význam jejich zkušenosti ve formování drogové politiky a vědění o užívání drog.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu budou mít studenti znalosti o základních skupinách legálních a nelegálních drog, jejich účincích a rizicích spojených s jejich užíváním. Budou znát rozdíly mezi různými definicemi užívání drog a budou rozumět odlišným kontextům ve kterých tyto definice vznikly.
Studenti budou znát různá opatření drogové politiky a budou rozumět jejich dopadům na užívání drog na národní i mezinárodní úrovni.
Studenti budou znát systém podpory pro uživatele drog v České republice. Budou schopni posoudit komplexnost životní situace klientů těchto služeb a navrhnout způsoby podpory, metody sociální práce a další intervence, které jsou v těchto situacích vhodné. Včetně aktivit zaměřených na sociální změnu. Studenti budou rozumět, jak souvisí a vzájemně se ovlivňuje užívání drog s dalšími společenskými problémy.
Studenti budou rozumět roli lidí s vlastní zkušeností s užíváním drog v systému služeb, ale i při formulování politik a výzkumu.
Studenti budou schopni kriticky zhodnotit relevantní zdroje informací a podpory v oblasti užívání drog.
Syllabus (in Czech)
  • Různé definice užívání drog a bio-psycho-sociální-sprituální model
  • Drogy legální a nelegální, nelátkové závislosti
  • Drogová politika
  • Systém podpory a přístupy v práci s uživateli drog
  • Zapojení lidí se zkušeností s užíváním drog
  • Genderově senzitivní sociální práce drog
  • Další skupiny s obtížným přístupem ke službám pro uživatele drog
  • Zapojení lidí se zkušeností do vzdělávání a výzkumu
Literature
    required literature
  • NEPUSTIL, Pavel and Markéta GEREGOVÁ. Bez podmínek. Metody psychosociální podpory pro lidi užívající drogy (Without conditions. Methods of psychosocial support for drug users). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 219 pp. ISBN 978-80-210-9667-7. info
  • FRIŠAUFOVÁ, Magda, Kalivodová RENATA and Nepustil PAVEL. Ženy (Women). In Užívání drog ve skupinách s obtížným přístupem k drogovým službám. Praha: Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti, 2013, p. 50-59. Monografie No 19. ISBN 978-80-7440-072-8. info
  • FRIŠAUFOVÁ, Magda and Markéta GEREGOVÁ. „Šok i osvěžení“ : participace expertů – uživatelů služeb ve výuce sociální práce na vysoké škole (‘Shock and Refreshment’ : Experts Participation – Service Users in University Social Work Education). Sociální práce - Sociálna práca. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2018, vol. 18, No 3, p. 84-100. ISSN 1213-6204. URL info
  • MRAVČÍK, Viktor. Výroční zpráva o stavu ve věcech drog v České republice v roce 2019. Praha: Úřad vlády ČR, 2020.
    recommended literature
  • ESCOHOTADO, Antonio. Stručné dějiny drog. Edited by Luděk Janda. Vyd. 1. Praha: Volvox Globator, 2003, 173 s. ISBN 8072075128. info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 319 stran. ISBN 8086734056. info
  • SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vydání druhé. Praha: Portál, 2020, 150 stran. ISBN 9788026217053. info
  • NEPUSTIL, Pavel and Markéta SZOTÁKOVÁ. Case Management se zotavujícími se uživateli návykových látek: Metodická příručka (Case Management with recovering drug users: Methodological handbook). 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2013, 103 pp. Metodika, N. 11. ISBN 978-80-7440-076-6. URL info
  • KOLÁŘOVÁ, Jitka, Eliška LINDOVSKÁ and Magda FRIŠAUFOVÁ. Stojíme na jejich straně! ... Protože dvě jsou víc než jedna. (We Stand on their Side! ... Because Two are More Than One.). Praha: Jako doma - Homelike, o.p.s., 2016, 51 pp. ISBN 978-80-905743-3-5. URL info
  • FRIŠAUFOVÁ, Magda. I Know What I'm Doing. Experiences of Women who Use Methamphetamine. Brno: Muni press, 2016, 238 pp. Edice EDIS, 15. svazek. ISBN 978-80-210-8315-8. URL info
Teaching methods (in Czech)
Těchto cílů bude dosaženo pomocí výkladu vyučující na přednáškách, seminářů s experty z praxe, prezentací připravených studenty, samostatné četby a následného zpracování písemných příprav, které vedou studenty k promýšlení nových informací v kontextu dosavadních znalostí a zkušeností.
Assessment methods (in Czech)
Účast ve výuce je povinná. Jsou možné dvě absence za semestr, bez nutnosti omluvy. V případě třetí a další absence se studenti domlouvají s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
V průběhu semestru mají studenti povinnost zpracovávat písemné přípravy a odevzdávat je vždy do stanoveného termínu do Odevzdávárny v ISu. Pokud student odevzdá práci po termínu, domluví se s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
Studenti se podílí na přípravě a skupinové prezentaci vybraného tématu.
Kritéria úspěšného ukončení předmětu:
1) Odevzdání písemných příprav v průběhu semestru.
2) Splnění doplňujícího úkolu v případě třetí a další absence nebo pozdního odevzdání písemné přípravy.
3) Zapojení se do přípravy a skupinové prezentace vybraného tématu.
4) Ústní závěrečná zkouška.

Všechny informace k organizaci výuky a písemným přípravám jsou v interaktivní osnově v ISu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Teacher's information
https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;dok=1423:spp211
The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2021/SPRb1211