SPRn4504 Projektování institucí sociální práce

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 16:00–17:40 PC25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět umožňuje studentům jednak seznámit se s reálnými možnostmi získání finančních prostředků na realizaci projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce z národních a evropských zdrojů a současně naučit studenty napsat vlastní projekt, který je vytvořen na míru konkrétní cílové skupině v konkrétním regionu/lokalitě.
Výstupy z učení
Na konci předmětu studenti získají klíčové teoretické a praktické poznatky o způsobech tvorby a řízení projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce s ohledem na dostupné finanční, personální a technologické zdroje. Vytvoří (napíší) vlastní, životaschopný projekt, který bude výsledkem jejich schopnosti identifikovat problémy u vybrané cílové skupiny ve studenty zvoleném regionu/lokalitě, navrhnout konkrétní cíle a opatření vedoucí k jejich dosažení.
Osnova
  • Uvedení do tvorby projektů v sociálních vědách
  • Konzultace kroku 1: výběr tématu a formulování představy o jeho řešení
  • Identifikace sociálních problémů a jejich příčin prostřednictvím existujících teorií a empirických zdrojů dat
  • Konzultace kroku 2: popis problému a stanovení kritérií pro výběr adekvátního řešení
  • Aktéři podílející se na tvorbě a realizaci programů v oblasti sociální politiky a sociální práce na lokální úrovni
  • Konzultace kroku 3: definování kontextu problémové situace cílové populace a konkretizování metod intervence
  • Typy intervencí (nástrojů, opatření, metod, technik) využívaných k řešení sociálních problémů na lokální úrovni
  • Konzultace kroku 4: tvorba harmonogramu jednotlivých aktivit
  • Metody vyjednávání uplatňované na komunitní úrovni a jejich využití při tvorbě projektů Konzultace kroku 5: krok tvorby projektu: konzultace návrhu projektu s relevantními partnery
  • Využívání ESF fondů k financování projektů a Finanční rozvaha projektů
  • Konzultace kroku 6: závěrečná konzultace a vytvoření konečné verze návrhu projektu Konzultace kroku 7: Příprava projektu k předložení překlopením do formulářové podoby
Literatura
    povinná literatura
  • POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. Online. Vydání první. V Praze: C.H. Beck, 2016. xx, 309. ISBN 9788074005916. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • Kerzner, H.R. 2017. Project management. London: John Wiley & Sons.
  • Doležal, J., a kol. 2016. Projektový management. Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada.
  • Dočkal, V. 2007. Strukturální fondy EU – Projektový cyklus a projektové řízení. Příručka manažera. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
  • Strnadová, Z. 2019. Co by měl vědět příjemce dotace. Praha: Grada.
  • Boukal. P. a kol. 2013. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
  • Horák, P. 2014. Role projektů financovaných z Evropského sociálního fondu v politice zaměstnanosti v České republice a zahraničí. Brno: MUNIpress.
  • Doležal, J.2016. Projektový management v praxi - Naučte se řídit projekty! Praha: Grada.
  • Spolander, G., Martin, L. 2012. Successful Project management in Social work and social care. London: Jessica Kingsley Publishers.
Výukové metody
Skupinové projekty, domácí úkoly, diskuse na konzultacích, závěrečný projekt.
Metody hodnocení
Předmět klade důraz na samostatnou tvůrčí činnost studenta podpořenou četnými konzultacemi s vyučujícím. Předmět začíná výběrem reálného tématu a definicí problému, na řešení kterého se projekt zaměří a končí vypracováním životaschopného projektu řešení reálné problémové situace. Vypracovávání tohoto projektu má kumulativní charakter, tj. aktuální práce navazují na práce předešlé.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.