ZUR158 Současná vizuální kultura

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ondřej Krajtl (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 12:00–13:30 PC54
Předpoklady
SMER ( DIG )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit:
- základní pojmy a východiska současné (digitální) vizuální kultury;
- proměnu vizuální kultury spjatou s nástupem digitální technologie;
- okolnosti vzniku nových médií;
- základní principy vizuálního zobrazování v rámci současné vizuální kultury.
Osnova
  • 1. Úvod, vymezení tématu kurzu
  • 2. Základní pojmy, podstata a principy vizuální kultury
  • 3. Proměna vizuální kultury nástupem digitální technologie a vznik digitální vizuální kultury
  • 4. Nová média, proměna rozhraní a schopnosti reprezentace nových médií
  • 5. Vizuální kultura, digitální estetika a estetika surface play a potěšení Proměna role diváka a vztah k proměně vidění (vision)
  • 6. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část první - formální prvky
  • 7. Vizuální komunikační strategie – principy vizuálního zobrazování nových médií - část druhá - obsahové prvky
  • 8. Příklady vizuálních strategií / referáty / workshop
  • 9. Ukončení kurzu / Záverečný test
Literatura
  • LISTER, Martin. New media : a critical introduction. Online. 1st publ. London: Routledge, 2003. vi, 404. ISBN 9780415431613. [citováno 2024-04-23] info
  • The visual culture reader. Online. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002. xix, 737. ISBN 0415252229. [citováno 2024-04-23] info
  • MANOVICH, Lev. The language of new media. Online. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000. xxxix, 354. ISBN 0262133741. [citováno 2024-04-23] info
  • DARLEY, Andrew. Visual digital culture : surface play and spectacle in new media genres. Online. 1st pub. London: Routledge, 2000. x, 225. ISBN 0415165555. [citováno 2024-04-23] info
  • MIRZOEFF, Nicholas. An introduction to visual culture. Online. 1st publ. London: Routledge, 1999. xi, 274. ISBN 0415158761. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Kurz je rozdělen na teoretickou část a praktickou část – na část pracovních seminářů – workshopů, ve kterých jsou studenti seznámeni a aktivně zapojeni do případových studií projevů digitální vizuální kultury a nových médií.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Kurz je ukončen závěrečným testem a odevzdáním závěrečné eseje. Podmínkou pro ukončení je také přednesení referátu v průběhu kurzu. V průběhu hodin probíhají přednášky, diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace studentů, referáty, četba (povinná literatura).
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2013/ZUR158