ZUR228 Public Relations

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Tereza Fojtová (seminar tutor)
PhDr. Jan Tomandl (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable of Seminar Groups
ZUR228/01: Tue 16:00–17:40 Studio 527, T. Fojtová
ZUR228/02: Tue 18:00–19:40 Studio 527, J. Tomandl
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 18 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy public relations (PR) v teoretické i praktické rovině. Vztahy s veřejností se jakožto svébytná komunikační disciplína rozvíjejí v různých oblastech společenského života - v byznysu, správě, kultuře i neziskovém sektoru. Pomáhají propagovat ideje a zboží, ale také přispívají k nacházení společenského konsenzu. Kurz má v zásadě tři roviny. V první přináší studentům základní informace pro uplatnění v PR. V druhé rovině připravuje budoucí novináře na potýkání s PR profesionály v žurnalistické praxi. Třetí, nejširší perspektiva pomáhá studentům jakožto občanům vidět vliv PR na společenské procesy a politický život. Kurz vzniká ve spolupráci s praxí, studenti řeší konkrétní situace reálných klientů, mohou se posléze zapojit do činnosti studentské agentury PR Gang (www.prgang.com).
Syllabus (in Czech)
  • 1) Public relations (PR) jako součást komunikačních studií a marketingového mixu. Definice oboru, jeho historie a rozvoj. Cíle a metody PR. Zájmové skupiny. Publicita, image, reputace, goodwill. Étos PR, potenciální společenská prospěšnost.
  • 2) Komunikační proces PR. Průzkum, plánování, komunikace, evaluace. Agenturní praxe. Klient, volba strategie, tvorba cen. Metody měření účinku.
  • 3) PR a moc. PR-izace politiky. Management zviditelňování. Negativní pohledy na roli PR. Vliv PR na zpravodajství. Parazitování, anebo symbióza?
  • 4) Oborová etika. Hranice a meze PR. Propaganda, manipulace, doublespeak, spin doctoring, astroturfing. Etické kodexy.
  • 5) Media relations I. Tisková zpráva. Tisková konference. Online press room. Jazyk a styl. Příklady.
  • 6) Media relations II. Praxe tiskového mluvčího. Práce s tématem a zpravodajskými hodnotami.
  • 7) Specifika PR v různých oblastech. Byznys, kultura, sport, správa a samospráva, neziskový sektor, ekologie.
  • 8) Krizová komunikace I. Královská disciplína PR. Pravidla, metody, strategie, taktické varianty.
  • 9) Krizová komunikace II. Krizový scénář, krizový tým. Případové studie z české a zahraniční praxe.
  • 10) Nemediální složky PR. Interní komunikace. Business-to-business. Public affairs. Community relations. Společenská zodpovědnost. Issues management. Publikace a copywriting. Eventy, veletrhy a výstavnictví.
  • 11) PR 2.0. Nové trendy. Využití webu, SEO, sociální sítě. Sociální marketing.
  • 12) PR hacking. Alternativní a levné cesty k publicitě.
  • 13) Rekapitulace a vyhodnocení praktických úkolů.
Literature
    required literature
  • HEJLOVÁ, Denisa. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 250 stran. ISBN 9788024750224. URL info
  • TOMANDL, Jan. Jak účinně oslovit média :media relations v podnikání, správě, kultuře i neziskovém sektoru. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011, 296 pp. ISBN 978-80-251-3457-3. info
  • FTOREK, Jozef. Public relations a politika : kdo a jak řídí naše osudy s naším souhlasem. První vydání. Praha: Grada, 2010, 184 stran. ISBN 9788024733760. URL info
    recommended literature
  • TOMANDL, Jan. Public relations a zpravodajství : vliv hluboké proměny žurnalistiky na teorii a praxi vztahů s médii. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2012, 151 pp. ISBN 978-80-87500-28-6. URL info
  • SVOBODA, Václav. Public relations : moderně a účinně. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 239 s. ISBN 9788024728667. URL info
  • L'ETANG, Jacquie. Public relations : základní teorie, praxe, kritické přístupy. Translated by Petr Antonín. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 338 s. ISBN 9788073675967. info
  • BAJČAN, Roman. Techniky public relations, aneb, Jak pracovat s médii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 147 s. ISBN 8072610961. info
Teaching methods (in Czech)
Výuka probíhá každý týden, tvoří ji vždy teoretická přednáška doplněná v druhé části případoovými studiemi nebo praktickými cvičeními s přímým napojením na praxi.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na přednáškách (prezence nejméně 75 procent) a průběžná práce na zadávaných praktických úkolech. Každý student musí během semestru odevzdat dva úkoly různého charakteru, vždy v konkrétní spojitosti s praxí (například analýza komunikace konkrétního subjektu, návrh vhodných komunikačních kanálů, text tiskové zprávy, scénář tiskové konference, návrh krizové komunikace atd.).
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1999, Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2002, Autumn 2003, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Autumn 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/ZUR228