ZUR382 Introduction to Media Literacy

Faculty of Social Studies
Spring 2018
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Sedláček (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable
Wed 15:15–16:45 Studio 527
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 26 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy a texty v rámci sledovaných tematických oblastí. Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s úskalími vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze).
Literature
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859
  • GREGOR, Miloš and Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication : media literacy and culture. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013, 1 svazek. ISBN 9780073526218. info
  • Media literacy : new agendas in communication. Edited by Kathleen Tyner. 1st pub. New York: Routledge, 2010, xii, 243. ISBN 9780415872218. info
  • SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008, xii, 499. ISBN 9780275992583. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
  • SILVERBLATT, Art, Jane FERRY and Barbara FINAN. Approaches to media literacy : a handbook. Armonk: M.E. Sharpe, 1999, xii, 280. ISBN 0765601850. info
Teaching methods (in Czech)
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
Assessment methods (in Czech)
1. Dvě v termínu odevzdané a lektorem přijaté summary z povinných studijních zdrojů. • 2. Prezentace. Rozdělení do dvojic a uvedení termínů bude sděleno podle konečného počtu studujících. • 3. Docházka. Povoleny jsou čtyři absence, přičemž povinná docházka platí pro exkurze, prezentaci, test a při účasti hostů. • 4. Úspěšně absolvovaný průběžný krátký test o pěti otázkách, přičemž dvě z nich jsou uzavřené a tři otevřené. Hranice úspěchu jsou alespoň tři správné odpovědi.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2018/ZUR382