ZUR388 Specifika online komunikace

Fakulta sociálních studií
jaro 2014
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Dědková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Štěpán Konečný, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Jaromír Plhák, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. David Šmahel, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9:45–11:15 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student umět vysvětlit, jaká jsou specifika online komunikace proti komunikaci offline. Dále bude rozumět termínům synchronní a asynchronní komunikace, absence neverbálních nápovědí. Bude také znát teorie zabývající se experimentováním s online identitou a lhaním na internetu.
Osnova
  • Synchronní a asynchronní komunikace.
  • Absence neverbálních nápovědí.
  • Specifika různých internetových prostředí.
  • Anonymita.
  • Disinhibice, sebeotevření (Self-disclosure).
  • Kontrola nad komunikací.
  • Snížení důležitosti fyzického vzhledu.
  • Experimentování s online identitou.
  • Vztahy na internetu.
  • Lhaní na internetu.
Literatura
  • UHLS, Yalda T., Lupita ESPINOZA, Patricia GREENFIELD, Kaveri SUBRAHMANYAM a David ŠMAHEL. Internet Use and Electronic Technology. In Encyclopedia of Adolescence. New York: Academic Press, 2011, s. 160-168. 1 edition. ISBN 0-12-373915-2. URL info
  • SUBRAHMANYAM, Kaveri a David ŠMAHEL. Digital Youth: The Role of Media in Development. New York: Springer, 2010, 248 s. Advancing Responsible Adolescent Development. ISBN 1-4419-6277-8. URL info
  • ŠMAHEL, David. Komunikace adolescentů v prostředí internetu. Československá psychologie. Praha, 2003, roč. 2003, č. 2, s. 144-156. ISSN 0009-062X. info
Výukové metody
Teoretická příprava a skupinové projekty.
Metody hodnocení
Účast na semináři a realizace projektu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.