ZUR391 Úvod do studia nových médií

Fakulta sociálních studií
podzim 2012
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 9:10–10:45 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz uvádí do problematiky nových médií. Cílem kurzu je zmapovat základní terminologii a tematické okruhy studií nových médií a technologické a textuální vlastnosti nových médií. Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni rozumět a používat základní pojmový aparát, zahrnující koncepty digitality, hypertextuality, remediace a konvergence, virtuality a kybertextu. Kromě toho budou umět analyzovat základní technologická a historická fakta spojená s novými médii.
Osnova
  • Studia nových médií
  • Definice a typologie médií
  • Digitální média – technologické vlastnosti nových médií
  • Kybertext a virtualita
  • Kód / protokol
  • Hypertext a hypermédia – teorie a historie hypertextu
  • Multimédia, konvergence a remediace
  • Nová média a sociální / kulturní prostor
  • Interaktivita
  • Historie nových médií
Výukové metody
Přednáška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.