ZUR500h Výzkum zpravodajských a publicistických obsahů

Fakulta sociálních studií
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 Studio 527
Předpoklady
Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia (především prvního ročníku), u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se zavedenými a aktuálními náměty, analytickými koncepty a postupy používanými ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů (dále ZPO) a to v rozsahu, který jím umožní aplikaci ve vlastním výzkumném projektu (např. pro potřeby vypracování diplomové práce, zadané analýzy či při tvorbě empirické vědecké stati).
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen:
-vyjmenovat základní analytické přístupy a typy analýz používané ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů;
-zvolit a navrhnout vhodný výzkumný design pro potřeby analýzy zaměřené na ZPO;
-shromáždit relevantní zpravodajská a publicistická sdělení a vytvořit výzkumný soubor pro vlastní analýzu;
-konceptualizovat výzkumný problém a operacionalizovat analytické koncepty, které budou pozorovány v ZPO vlastního výběru;
-aplikovat analytické přístupy a typy analýz, se kterými se v kurzu seznámil, na ZPO vlastního výběru;
-prezentovat výsledky vlastní výzkumné činnost formou ústní prezentace a také písemně v podobě návrhu výzkumného projektu nebo zprávy z výzkumu.
Osnova
  • 1. týden (19. září): Zpravodajské a publicistické obsahy jako předmět zkoumaní
  • 2. týden (26. září): Zkoumání zdrojů s přístupem do zpráv
  • 3. týden (3. října): Analýza budování mediální agendy
  • 4. týden (10. října): Prezentace cvičných analýz I
  • 5. týden (17. října): Analýza rámování zpráv
  • 6. týden (24. října):: Analýza stylů informování a rolových modelů zpravodajství
  • 7. týden (31. října): Prezentace cvičných analýz II
  • 8. týden (7. listopadu): Analýza objektivity a jejího porušování I: úvod a porušování požadavku faktičnosti
  • 9. týden (14. listopadu): Analýza objektivity a jejího porušování II: porušování požadavku nestrannosti - předpojatost a přítomnost hodnoticích prvků v ZaPO.
  • 10. týden (21. listopadu): Prezentace cvičných analýz III
  • 11. týden (28. listopadu): Analýza ideologie ve zpravodajství
  • 12. týden (5. prosince): Analýza zpravodajské fotografie a vztahů mezi textem a obrazem
  • 13. týden (12. prosince): Prezentace cvičných analýz IV
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNAREK, Monika a Helen CAPLE. News discourse. London: Bloomsbury. xii, 267. ISBN 9781441147998. 2012. info
  • TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál. 191 s. ISBN 8073670968. 2006. URL info
  • MCQUAIL, Denis. Media performance : mass communication and the public interest. London: Sage Publications. xvii, 350. ISBN 080398295X. 1992. info
Výukové metody
Výukové metody v hodině zahrnují přednášku/výklad, diskuzi, řešení problémů. Každá hodina bude sestávat z přednášky/výkladů/diskuze poznatků a praktické části, během niž studenti budou aplikovat poznatky probírané v hodině na aktuální mediální obsahy. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování cvičných analýz a odborného textu) a práci v týmu.
Metody hodnocení
PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ KURZU -Účast v seminářích (je možno absentovat na jedné hodině bez udání důvodu) -Četba povinné literatury (doložená získáním min. 15 bodů v 7 průběžných krátkých online testech) -Vyhotovení čtyř cvičných analýz ve skupině (je nutno získat min. 15 bodů za obsah a 15 bodů za práci v týmu) -Vyhotovení návrhu výzkumného projektu nebo zprávy z pilotního výzkumu (je nutno získat min. 15 bodů) ZPŮSOB HODNOCENÍ Výsledná známka se odvíjí od součtu bodů získaných v průběžných úkolech (0-145b) a bodů získaných za závěrečnou práci (0-50b). Průběžné úkoly a) 7 x průběžný online test (7 x 1–5 bodů) b) 4 x prezentace cvičných analýz ve skupinách (4 x 1–10 bodů) c) Práce v týmu v průběhu celého semestru (0–30 bodů)
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2019/ZUR500h