ZUR707 Úvod do digitálních médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: porozumět základním pojmům digitálních médií
vymezení hlavních etap virtualizace informací
digitální média a mediální praxe
Osnova
  • klasifikace médií (Marshall McLuhan)
  • 5 vlastností digitálních médií (Feldman)
  • interaktivita
  • virtualita a virtuální v teorii digitálních médií
  • virtuální versus aktuální (Pierre Lévy)
  • virtuální a imerzivita
  • klasifikace VR
  • historie médií vzhledem k virtualizaci
  • hypertext-jazyk nových médií
  • historie hypertextu (Bush, Engelbart, Nelson, Berners-Lee)
  • web 2.0
Literatura
  • Feldman, Tony; An Introduction to Digital Media, Routledge, London 1996
  • McLuhan, Marshal; Jak rozumět médiím, Odeon, Praha 1991
  • Lévy, Pierre; Becoming Virtual, Plenum Press, New York 1998
  • Horrock, Christopher; Marshal McLuhan a virtualita, Triton, Praha 2002
  • Graham, Gordon; The Internet, A Philosophical Inquiry, Routledge, London 2001
  • Negroponte, Nicholas; Digitální svět, Management Press, Praha 2001
  • Lister, Martin (ed.); New Media: A Critical Introduction, Routledge, 2002
Metody hodnocení
přednášky
diskuse v hodině
četba (povinná literatura)
závěrečný písemný test
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014.