ZUR718 Management a marketing médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2013
Rozsah
0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
So 2. 3. 12:00–13:30 U43, So 6. 4. 15:45–17:15 U43, So 4. 5. 12:00–13:30 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Tento předmět si zapisují studenti/ky imatrikulačních ročníků 2004/2005 a následujících (s výjimkou im. roč. 2006/2007), kteří/ré nebudou na oboru MSŽU zpracovávat a odevzdávat bakalářskou práci.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy managementu a marketingu v médiích. Posluchači si osvojí znalosti o vnitřní organizaci mediálních společností, zvláště redakcí v tištěných i elektronických médiích, ale také odděleních distribuce a inzerce. Rovněž se seznámí s profesemi a funkcemi zajišťujícími řízení a provoz mediálních společností. Pozornost je věnována i ekonomickým aspektům provozu veřejnoprávních a komerčních tištěných a elektronických médií.
Osnova
  • Blok číslo 1
  • 1. Principy managementu, řízení lidí a marketingu, specifika v médiích.
  • 2. Mediální společnosti v ČR, vlastnictví, struktura a organizace, rozdíly mezi tištěnými a elektronickými médii (rádio, TV, internet)
  • 3. Rozdíly mezi veřejnoprávními a komerčními médii (management, marketing, obsah, ekonomika – tištěná elektronická média)
  • 4. Profese v tištěných a elektronických médiích, personalistika (motivace, odbory)
  • Blok číslo 2
  • 5. Vztah redakce – odbyt – inzerce (komunikace oddělení, samostatnost redakce)
  • 6. Inzerce, struktura, fungování
  • 7. Distribuce (odbyt), struktura, fungování, péče o předplatitele (návrhy akcí), self promotion, reklama, mediální partnerství
  • 8. Struktura, organizace a fungování redakce, struktura pracovního dne
  • Blok číslo 3
  • 9. Operativní řízení a rozhodování redakce
  • 10. Redakční plánování, koncepce, vize, praktická organizace porady, praktické plánování
  • 11. Kontakt se čtenáři, diváky, posluchači
  • 12. Vytváření rubrik, seriálů
Literatura
  • BARTOŠEK, Jaroslav. Kultura manažerské komunikace. 3. nezměněnné vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 108 s. ISBN 8073181134. info
  • BÁRTA, Vladimír a Hilda BÁRTOVÁ. Výzkum trhu a chování spotřebitele. 1. vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1993, 72 s. ISBN 8070791489. info
  • FORET, Miroslav. Marketingová komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 147 s. ISBN 80-210-1461-X. info
  • FORET, Miroslav a Jana STÁVKOVÁ. Marketingový výzkum : jak poznávat své zákazníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 159 s. ISBN 8024703858. info
  • HERRICK, Dennis F. Media management in the age of giants : business dynamics of journalism. 1st ed. Ames: Iowa State Press, 2003, xx, 397. ISBN 0813816998. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • Marketing, management :analýza, plánování, realizace a kontrola. Edited by Philip Kotler - Václav Dolanský. 3. dopl. a uprav. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1997, 789 s. ISBN 80-85605-08-2. info
  • KOTLER, Philip. Marketing od A do Z :osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Translated by Hana Škapová. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2003, 203 s. ISBN 80-7261-082-1. info
  • KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1995, 307 s. ISBN 807184134X. info
  • MCDONALD, Malcolm a Peter MORRIS. Škola marketingu : ilustrovaný průvodce pro manažery. Translated by Hana Whitton. 1. vyd. Praha: JK, Jan Kanzelsberger, 1992, 103 s. ISBN 8085387050. info
  • MCNAIR, Brian. Sociologie žurnalistiky. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 182 s. ISBN 80-7178-840-6. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 447 s. ISBN 80-7178-200-9. info
  • Tyranie médií. Edited by Ignacio Ramonet, Translated by Michal Pacvoň. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2003, 226 s. ISBN 8020410376. info
  • ROOS, Johan, Georg von KROGH a Peggy SIMCIC BRONN. Managing strategy processes in emergent industries : the case of media firms. Basingstoke: Macmillan Business, 1996, xii, 178. ISBN 0333665732. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing a reklama. Vyd. 1. Ve Zlíně: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2003, 170 s. ISBN 8073181401. info
  • TELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 602 s. ISBN 8071699977. info
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL info
  • MOTAL, Jan. Nové trendy v médiích II. Rozhlas a televize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 223 s. ISBN 978-80-210-5826-2. info
Výukové metody
Tematické blokové přednášky, konzultace, samostatné studium předepsané literatury a studijních materiálů, psaní samostatných prací a vypracování praktických úkolů.
Metody hodnocení
Zkouška se koná formou písemného testu, který prověřuje znalosti z přednášek a konzultací, studijních materiálů a literatury. Student musí rovněž v určených termínech vypracovat a odevzdat všechny zadané písemné úkoly, případně je doplnit či upravit podle připomínek vyučujícího.

Dalším předpokladem k úspěšnému zakončení kurzu je aktivní účast na minimálně 2 ze 3 blokových přednášek po celou dobu jejich konání.

Studentům jsou obvykle v době semestru zadány dva písemné úkoly (seminární práce) v rozsahu několika normalizovaných stran textu, téma související s obsahem kurzu určí vyučující každému studentovi nebo určenému týmu samostatně. Vyučující stanoví také další podrobnosti vztahující se k úkolu (například to, zda bude mít podobu odborného či jiného typu textu, přesný rozsah, termín odevzdání, zda je součástí úkolu jeho prezentace apod.). Úkol se považuje za splněný, je-li vyučujícím hodnocen minimálně 60 body ze 100 možných.

Závěrečný písemný test se obvykle píše přímo v informačním systému (IS), uzavřené otázky jsou vyhodnocovány okamžitě automaticky. Počet otázek je obvykle kolem dvaceti, doba, po kterou mohou studenti odpovídat, je omezena na 30 minut.

Při zpracovávání testu nemohou studenti využívat žádné pomůcky ani technologie (mimo samotného přístupu do testu v informačním systému prostřednictvím počítače). Každý student zpracovává test samostatně. Porušení těchto pravidel znamená okamžité ukončení testu s hodnocením F.

Známky (za předpokladu splnění všech dalších úkolů a dostatečné docházky na přednášky) uděluje vyučující podle tohoto klíče: A: 100 – 92 bodů, B: 91 – 84 bodů, C: 83 – 76 bodů, D: 75 – 68 bodů, E: 67 – 60 bodů, F: 59 a méně bodů.
Informace učitele
V době výuky kurzu budou ve studijních materiálech v IS zveřejňovány všechny důležité doplňující informace a podklady související s kurzem (jeho začátkem, průběhem a ukončením).

During the course, all the important additional information and documents associated with the course (its beginning, organisation and completion) are to be published in the study materials folder in the the Information System (IS).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět si zapisují studenti/ky imatrikulačních ročníků 2004/2005 a 2005/2006, kteří nebudou na oboru MSŽU zpracovávat a odevzdávat bakalářskou práci.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, jaro 2012.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2013/ZUR718