ZUR737a Special seminar I

Faculty of Social Studies
Spring 2017
Extent and Intensity
1/2/0. 10 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Jaroslav Čuřík, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Bc. Miloš Šenkýř (seminar tutor)
Mgr. Aneta Přadková (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Timetable of Seminar Groups
ZUR737a/01: Fri 3. 3. 14:00–15:30 PC54, 15:45–17:15 PC54, Fri 31. 3. 14:00–15:30 PC54, 15:45–17:15 PC54, Fri 28. 4. 14:00–15:30 PC54, 15:45–17:15 PC54, Fri 19. 5. 10:00–11:30 PC54, 11:45–13:15 PC54, 14:00–15:30 PC54, 15:45–17:15 PC54, Sat 20. 5. 8:30–10:00 PC54, 10:15–11:45 PC54, 12:30–14:00 PC54, J. Čuřík
ZUR737a/02: Fri 3. 3. 14:00–15:30 Studio 527, 15:45–17:15 Studio 527, Fri 31. 3. 14:00–15:30 Studio 527, 15:45–17:15 Studio 527, Fri 28. 4. 14:00–15:30 Studio 527, 15:45–17:15 Studio 527, Fri 19. 5. 10:00–11:30 Studio 527, 11:45–13:15 Studio 527, 14:00–15:30 Studio 527, 15:45–17:15 Studio 527, Sat 20. 5. 8:30–10:00 Studio 527, 10:15–11:45 Studio 527, 12:30–14:00 Studio 527, M. Šenkýř
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámení se základními žurnalistickými postupy při tvorbě zpravodajských a publicistických žánrů v tištěných médiích. Studenti získají sumu znalostí a praktických dovedností nutných k tomu, aby byli schopni tvořit texty na odpovídající profesionální úrovni. Student, který kurz absolvuje, bude znát konstitutivní charakteristiky žánrů a základní postupy při jejich tvorbě. Kurz bude zaměřen především na nejčastěji užívané zpravodajské a publicistické žánry: krátká zpráva, rozšířená zpráva, anketa, zpravodajský rozhovor, news feature, publicistická reportáž, feature, story, publicistický rozhovor, glosa, poznámka, portrét, profil. V seminářích studenti prakticky procvičují psaní jednotlivých žurnalistických žánrů. Kurz úspěšně zakončí posluchači, kteří získají dostatečný počet bodů za praktické úkoly (není povoleno používat do tohoto kurzu úkoly zpracované v jiném kurzu) a uspějí v závěrečném praktickém testu žurnalistických dovedností. U praktických úkolů (článků) vyučující hodnotí formální náležitosti a věcnou správnost, gramatiku; originalitu, styl a dodržení žánru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. setkání
  • Témata:
  • publicistika – trénink interview, diskuse nad výběrem respondentů pro publicistický rozhovor (2 hodiny, Studio) zpravodajství – práce se zdroji (2 hodiny, PC54)
  • 2. setkání
  • Témata:
  • publicistika – trénink psaní reportáže a story, diskuse nad výběrem témat pro reportáž a feature a osob pro story či profil (2 hodiny, Studio) zpravodajství – práce s agenturním zpravodajstvím (2 hodiny, PC54)
  • 3. setkání
  • Témata:
  • publicistika – diskuse nad názorovými žánry, výběrem faktů a argumentů a tvorbou názoru (2 hodiny, Studio) zpravodajství – psaní krátkých zpráv (2 hodiny, PC54)
  • Víkendový workshop
  • Témata:
  • publicistika – reflexe publicistických úkolů (2 hodiny, Studio), glosa/poznámka (2 hodiny, PC54/PC26) zpravodajství – práce s titulky a zahájení zpráv, psaní rozšířené zprávy, anketa, news feature (10 hodin, PC54/PC26)
  • Poznámky ke struktuře kurzu:
  • Při výuce během prvních tří setkání se obě seminární skupiny po 2 hodinách vždy vystřídají v učebnách. Podklady pro cvičení budou studenti vždy dostávat připravené od učitele nebo si je na základě jeho pokynů v předstihu obstarají sami.
Literature
    required literature
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií, 2014, 156 stran. ISBN 9788021075894. URL info
  • ČUŘÍK, Jaroslav and Rudolf BURGR. Nové trendy v médiích. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 239 s. ISBN 9788021058392. URL info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty (Stylistics for the newspapermen). 1st ed. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011, 296 pp. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4. info
  • KASARDA, Martin. Praktická príručka písania pre profesionálov. 1. vyd. Bratislava: Eurokódex, 2012, 208 s. ISBN 9788089447688. info
  • TUŠER, Andrej. Praktikum mediálnej tvorby. 1. vyd. Bratislava: Eurokódex, 2010, 368 s. ISBN 9788089447169. info
  • PAPE, Susan and Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
    recommended literature
  • RUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika : komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 8024701588. info
  • TUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 4., prepracované vyd. Bratislava: Bratislavská vysoká škola práva, 2010, 288 s. ISBN 9788089447237. info
  • OSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 144 s. ISBN 9788024618999. info
  • BENSON, Chris and Charles F. WHITAKER. Magazine writing. 1st pub. New York: Routledge, 2014, xii, 335. ISBN 9780415892773. info
  • PAPE, Susan and Sue FEATHERSTONE. Newspaper journalism : a practical introduction. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, 222 s. ISBN 0761943293. info
  • MENCHER, Melvin. Melvin Mencher's news reporting and writing. 12th ed. New York: McGraw-Hill, 2011, xx, 618. ISBN 9780073511993. info
  • HARCUP, Tony. Journalism : principles & practice. 2nd ed. London: Sage, 2009, xii, 244. ISBN 9781847872500. info
  • Inside magazine publishing. Edited by David Stam - Andrew Scott. 1st pub. London: Routledge, 2014, xvi, 274. ISBN 9780415827119. info
Teaching methods (in Czech)
seminář/cvičení/konzultace
Assessment methods (in Czech)
Zakončení kurzu:
Předmět je ukončen zápočtem. K získání zápočtu je zapotřebí:

a) odevzdat 3 publicistické práce
b) zpracovat, prezentovat a v ppt vložit do IS úkol – charakteristika konkrétního zpravodajského či publicistického žánru
c) absolvovat test z psaní zpravodajských žánrů
d) zúčastnit se výuky ve stanoveném rozsahu

ad a) Publicistické práce budou hodnoceny přijato/nepřijato. U tohoto typu prací se bude hodnotit dodržení daného žánru, stylistika a pravopis, originalita a námět, dodržení rozsahu a uzávěrky a formální náležitosti. Nepřijaté práce bude možno si (v opravných termínech) opravit.

ad b) Úkol (charakteristika konkrétního zpravodajského či publicistického žánru) bude hodnocen přijat/nepřijat. Prezentace bude vždy v úvodu příslušného semináře, délka cca 5 až 10 minut včetně diskuze.

ad c) Test z psaní zpravodajských žánrů bude hodnocen jako přijato/nepřijato. U testu se bude hodnotit dodržení daného žánru, stylistika a pravopis, dodržení rozsahu a formální náležitosti.

V případě nepřijetí tohoto testu stejně jako při nesplnění některého z předcházejících úkolů obdrží student v řádném termínu hodnocení N. Zápočet pak může získat v prvním nebo druhém opravném termínu kdy bude jeho test (či jiný úkol přijat).

ad d) Minimální účast na výuce je pro získání zápočtu stanovena následovně: alespoň 2 ze 3 bloků sobotní výuky v únoru až dubnu (tedy 8 hodin) a alespoň 10 hodin z víkendového bloku v květnu.

Termíny pro odevzdání úkolů budou upřesněny.

Pro test z psaní zpravodajských žánrů budou vypsány termíny ve zkouškovém období.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2017/ZUR737a