ZURb1220 Média a populární kultura

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 AVC
Předpoklady
Zájem o tematiku a ochota se aktivně účastnit seminárních diskusí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 1/20
Mateřské obory/plány
předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními východisky a koncepty kulturálních studií a naučit je aplikovat je na různorodé produkty populární kultury, s nimiž se každodenně setkávají – například ve formě počítačových her, hudebních videoklipů, hollywoodských filmů, bestsellerových románů, subkulturních stylů atp. V první části kurzu představíme historický kontext přemýšlení o kultuře, jejích produktech a vrstvách. Vysvětlíme terminologické a koncepční rozdíly mezi označeními lidová kultura, masová kultura, masskult a midkult, kýč, kulturní průmysl a populární kultura a demonstrujeme je skrze perspektivy frankfurtské a birminghamské školy. Prodiskutujeme společná východiska obou (marxistické inspirace pro studium kultury) i časově podmíněné odlišnosti mezi nimi (vliv poststrukturalismu pro dílčí reorientaci druhé generace birminghamské školy). Vycházejíce z této robustní, kontextově i teoreticky poučené báze, zaměříme se na klíčové pojmy a zároveň analytické konstrukty kulturálních studií. Pozornost věnujeme jak recepčním praxím při dekódování kulturních produktů, tak praktikám produkčním. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře: důležité je tedy teoretické pochopení představovaných konceptů, diskuze nad nimi a jejich praktická aplikace. Velmi podstatné je zejména aktivní zapojení samotného studenstva při nastalých diskusích.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu student bude schopen: Rozlišovat mezi různými způsoby historického i aktuálního přemýšlení o populární kultuře. Vysvětlit pojmy jako lidová kultura, masová kultura, kulturní průmysl, masskult a midkult, kýč a populární kultura, rozumět jejich klíčovým definičním prvkům i aplikačním limitům. Použít klíčové koncepty kulturálních studií pro kritickou reflexi či analýzu produktů populární kultury, s nimiž se setkávají v pozici běžného uživatele i výzkumného analytika. Vypracovat základní analýzu produktu populární kultury ve formě odborného textu. Demonstrovat důležitost studia kultury jako integrální součásti každodennosti, jako prostoru pro diskurzivní vyjednávání kulturních a šířeji společenských norem, hodnot a politik.
Osnova
  • Osnova kurzu:
  • 1. Úvod do kurzu: předpoklady, požadavky, očekávání (aneb kurs, studenstvo a přednášející se představují)
  • 2. Od lidové k populární kultuře: historická rekapitulace přemýšlení o kultuře.
  • 3. Exploatující a banalizující kulturní průmysl: pohled teoretiků frankfurtské školy.
  • 4. Objevení populární kultury: každodennost, pohled teoretiků birminghamské školy.
  • 5. Mytologie, diskurz, politika reprezentace: poststrukturalistické impulsy pro zkoumaní populární kultury
  • 6. Ideologie, hegemonie, artikulace: potvrzování statu quo v populární kultuře
  • 7. ČTECÍ TÝDEN
  • 8. Aktivní publikum, situovanost čtení produktů populární kultury (model zakódování a dekódování a „etnografický obrat“ ve výzkumu publika)
  • 9. Intersekcionální identity: etnicita, orientalismus, (kulturní) rasismus
  • 10. Intersekcionální identity: gender a sexualita
  • 11. Subkultura, fandom, životní styl.
  • 12. Rezistence a její vpisování do hegemonie: patriarchát, kapitalismus, postfeminismus.
  • 13. Ústní zkoušení formou kolokvia
Literatura
  • Hall, Stuart ([1973] 1980): 'Encoding/decoding'. In Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.): Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79.London: Hutchinson.
  • Connell, Raewyn – Messerschimdt, James W. 2005. „Hegemonic masculinity: Rethinking the Concept.“ Pp. 829-859 in Gender and Society, 19(6).
  • Crenshaw, Kiberle. 1991. „Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.“ Pp. 1241‒1299 in Stanford Law Review, 43(6).
  • STOREY, John. Cultural theory and popular culture : a reader. Online. Fourth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009. xxi, 671. ISBN 9781405874212. [citováno 2024-04-24] info
  • BARKER, Chris. Cultural studies : theory and practice. Online. Edited by Paul E. Willis. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2008. xxiv, 525. ISBN 9781412924160. [citováno 2024-04-24] info
  • WALTON, David. Introducing cultural studies : learning through practice. Online. Edited by Brian Longhurst. London: SAGE, 2008. x, 323. ISBN 1405858435. [citováno 2024-04-24] info
  • MUGGLETON, David. Inside subculture : the postmodern meaning of style. Online. First published. Oxford: Berg, 2000. viii, 198. ISBN 9781859733523. [citováno 2024-04-24] info
  • STRINATI, Dominic. An introduction to theories of popular culture. Online. 1st pub. London: Routledge, 1998. xviii, 301. ISBN 0415124700. [citováno 2024-04-24] info
  • FISKE, John. Reading the popular. Online. Repr. London: Routledge, 1997. xi, 228. ISBN 041507875X. [citováno 2024-04-24] info
  • TURNER, Graeme. British cultural studies : an introduction. Online. 2nd ed. London: Routledge, 1996. vi, 258. ISBN 0415129303. [citováno 2024-04-24] info
  • SARUP, Madan. An introductory guide to post-structuralism and postmodernism. Online. 2nd ed. Athens: University of Georgia Press, 1993. xiii, 206. ISBN 0820315311. [citováno 2024-04-24] info
  • HEBDIGE, Dick. Subculture. The Meaning of Style. Online. London: Routledge, 1991. 208 s. Vyd. 2. ISBN 0-415-03949. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Přednáška, seminář, prezentace, práce v malých skupinách.
Metody hodnocení
Zápočet obdrží studentstvo za docházku, aktivitu v hodinách a finální ústní zkoušku realizovanou formou skupinové diskuse.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.