ZURn6222 Výzkum zpravodajských a publicistických obsahů

Fakulta sociálních studií
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 Studio 527
Předpoklady
Kurz je adresován studentům magisterského navazujícího studia, u nichž se předpokládají základní znalosti v oblasti kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s typickými a aktuálními analytickými náměty, koncepty a postupy používanými ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů (dále ZPO) a to v rozsahu, který jím umožní aplikaci ve vlastním výzkumném projektu (např. pro potřeby vypracování diplomové práce, zadané analýzy či při tvorbě empirické vědecké stati).
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student bude schopen:
-vyjmenovat a definovat základní analytické náměty a koncepty běžně používány ve výzkumu zpravodajských a publicistických obsahů;
-zvolit a navrhnout vhodný výzkumný design pro vlastní analýzu zaměřenou na ZPO;
-konceptualizovat výzkumný problém a operacionalizovat analytické koncepty pro vlastní analýzu ZPO;
-shromáždit relevantní zpravodajská a publicistická sdělení a vytvořit výzkumný soubor pro vlastní analýzu;
-aplikovat analytické náměty a koncepty, se kterými se v kurzu seznámil, na ZPO vlastního výběru;
-prezentovat výsledky vlastních analýz formou ústní prezentace a písemně v podobě zprávy z výzkumu.
Osnova
  • 1. týden: Zpravodajské a publicistické obsahy jako předmět zkoumaní
  • 2. týden: Zkoumání zdrojů s přístupem do zpráv
  • 3. týden: Analýza budování mediální agendy
  • 4. týden: Prezentace cvičných analýz I
  • 5. týden: Analýza rámování zpráv
  • 6. týden: Analýza stylů informování a rolových modelů zpravodajství
  • 7. týden: Prezentace cvičných analýz II
  • 8. týden: Analýza objektivity a jejího porušování I: úvod a porušování požadavku faktičnosti
  • 9. týden: Analýza objektivity a jejího porušování II: porušování požadavku nestrannosti - předpojatost a přítomnost hodnoticích prvků v ZaPO.
  • 10. týden: Prezentace cvičných analýz III
  • 11. týden: Analýza ideologie ve zpravodajství
  • 12. týden: Analýza zpravodajské fotografie a vztahů mezi textem a obrazem
  • 13. týden: Prezentace cvičných analýz IV
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNAREK, Monika a Helen CAPLE. News discourse. London: Bloomsbury, 2012, xii, 267. ISBN 9781441147998. info
  • TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 191 s. ISBN 8073670968. URL info
  • MCQUAIL, Denis. Media performance : mass communication and the public interest. London: Sage Publications, 1992, xvii, 350. ISBN 080398295X. info
Výukové metody
Výukové metody v hodině zahrnují přednášku/výklad, diskuzi, řešení problémů. Každá hodina sestává z přednášky/výkladů/diskuze poznatků a praktické části, během niž studenti budou aplikovat poznatky probírané v hodině na aktuální mediální obsahy. Samostatná práce studentů zahrnuje systematickou a kritickou četbu odborných textů, řešení problémů (vypracování cvičných analýz a odborného textu) a práci v týmu.
Metody hodnocení
PODMÍNKY ABSOLVOVÁNÍ KURZU
-Účast v seminářích (je možno absentovat na jedné hodině bez udání důvodu)
-Četba povinné literatury (doložená získáním min. 21 bodů v 8 průběžných krátkých online testech, tzv. open book test)
-Vyhotovení čtyř cvičných analýz ve skupině (je nutno získat min. 51 bodů za obsah a 16 bodů za práci v týmu)
PRŮBĚŽNÉ ÚKOLY
a) 8 x průběžný online test (8 x 1–5 bodů)
b) 4 x prezentace cvičných analýz ve skupinách (4 x 0–25 bodů)
c) Práce v týmu v průběhu celého semestru (0–30 bodů)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023.