PSY150 Antropologie

Fakulta sociálních studií
jaro 2002
Rozsah
1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Vladimír Šedivý, CSc. (přednášející), Mgr. Petra Voráčová, MBA (zástupce)
Garance
RNDr. Vladimír Šedivý, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Voráčová, MBA
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Získat vybrané teoretické a některé praktické znalosti o člověku a jeho kultuře, jež by zdůraznily jednotu jeho původu a zvláštnost projevů, zakotvily získané poznatky v jedinečnosti jeho bytí a univerzalitě jeho existence, a pomohly tak vysvětlit originalitu jeho chování a specifičnost, skupinovou diverzitu až originalitu vzhledu každého jedince, jakož i poznatky o působnosti a faktorech přírodního, sociálního a ideového prostředí, které ovlivňují tyto lidské atributy.
Osnova
  • 1. Úvod do antropologie: definiční vymezení antropologie jako vědy, jejího předmětu zkoumání - člověka, obecné metody zkoumání (některé speciální metody budou probrány na konkrétních příkladech), systematizace této empirické i aplikační vědy a vybraných základních pojmů.
  • 2. Ekologie člověka: interakce člověk Ť životní prostředí, tj. fyzikální, chemické a biologické faktory prostředí a způsob jejich působnosti. Biologická versus kulturní adapatabilita, ekologická podmíněnost etnických rozdílů.
  • 3. Sociální a kulturní antropologie: interakce člověk Ť člověk, případně lidé a instituce, komunikace, učení, indoktrinace, vektor pozitivního společenského působení prostřednictvím politických, sociálních a ekonomických faktorů psychosociálního klimatu.
  • 4. Vznik a vývoj lidí (fylogeneze): evoluce versus kreace, systém primátů, význačné lidské znaky, atavismy a rudimenty. Proces hominizace (biologický rozvoj tělesných komplexů horní končetina + hrudník, dolní končetiny + pánev, lebka + ruka) a sapientace (psychosociální rozvoj člověka, nepřímo dokládaný jeho kulturou a civilizací).
  • 5. Charakteristika nálezů v evoluční řadě: živočišný předchůdce člověka - hominoidní předchůdce -Australopithecus - Homo erectus - Homo neanerthaliensis - Homo sapiens fosilis - Homo sapiens sapiens.
  • 6. Vznik a vývoj člověka (ontogeneze): rozvoj a variace lidských znaků v čase od početí do smrti. Charakterizace období života člověka v řadě: narození - kojenec - batole - zástupce mladšího školního věku - zástupce staršího školního věku - puberta - dospívání - biologické, psychické a sociální zrání - dospělost - stáří - kmetský věk - úmrtí.
  • 7. Rasová antropologie: variace lidských znaků v prostoru podle stávající ekologické niky (ekosystému). Kořeny a následky rasismu. Charakteristika tří základních ras a plemen v Evropě. Individuální stanovení plemenného typu.
  • 8. Vybrané projevy kulturní antropologie: etologie člověka zkoumající jeho chování; ozdobování a znetovřování těla; rituály, kulty a mýty.
  • 9. Somatotypy: spekulativní a experimentální vývoj typologie podle Hypocrata, Violy, Ravena, Kraetschmera, Sheldona, Heathové a Cartera.
  • 10. Individuální stanovení somatotypu: měření, výpočet a vyhodnocení.
  • 11. Dermatoglyfika: čistě geneticky zakotvený znak, morfologie a systém vzorování kůže prstů, dlaní a plosek nohou a jejich kvantitativní a kvalitativní vyhodnocování (norma).
  • 12. Individuální sejmutí a stanovení dermatoglyfických vzorců prstů a dlaní.
Literatura
  • KOTTAK, Conrad Phillip. Anthropology : the exploration of human diversity. 6th ed. New York: McGraw-Hill, 1994, xxix, 573. ISBN 0070359180. info
  • Člověk. Edited by Jan Beneš - Adolf Absolon - Milan Kopřiva, Illustrated by Jiří Bě. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1994, 342 stran. ISBN 8020404600. info
  • FETTER, Vojtěch. Antropologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1967, 704 s. info
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2003.